اقتصادی و گردشگری
گردش
 
 
پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 12:13 ::  نويسنده : دوزال



پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 12:12 ::  نويسنده : دوزال



چهار شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 12:7 ::  نويسنده : دوزال

کاساندان : پس از شاهنشاه ایران او نخسین شخصیت قدرتمند کشور ایران بوده است . کاساندان تحت نام ملکه٢٨ کشور آسیایی در کنار همسرش کورش بزرگ حکمرانی میکرده است . مورخین یونانی ( گزنفون ) از ویبا نیکی و بزرگ منشی یاد کرده است .
 
 



چهار شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 12:4 ::  نويسنده : دوزال

آریاتس : یکی از سرداران مبارز هخامنشی ایران در سالهای پیش از میلاد . مورخین یونانی در چند جا نامیکوتاه از وی به میان آورده اند .



پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 12:4 ::  نويسنده : دوزال



دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 8:42 ::  نويسنده : دوزال


روش شناسي اقتصادىاسلامي

اجزاء روش شناسی ازدیدگاه اقتصاد کلاسیک وعلوم اجتماعی

1-      پیش ورزی ها = اندیشه های پیش زمینه ای هستند که درآن علم آزمون مورد تائید قرار نمی گیرد این پیش فرضها اصول موضوعه برای تحلیل علمی رفتاری فرض میشوند.

2-      ماهیت داوری = ارزشی است که دانشمند باید در دوره تحقیق علمی خود اتخاذ کند . اصولا تجزیه وتحلیل علمی هر موضوع اصلی باید کاملا بی طرفانه باشد

3-      بخش اثباتی = واقعیت راوصف کرده روابط علت ومعلولی مورد بررسی قرار میگیرد

اسلام وعلم اقتصاد

این که اسلام راه کامل وجامع زندگی درحوزه های اقتصادی وغیر اقتصادی است اصل پذیرفته شده است که امروزه به ندرت ازسوی مسلمانان یاغیر مسلمان به چالش کشیده می شود در قرنهای گذشته محققان اسلامی احتیاجی به تاکید بر این مطلب نداشتند چون درک آنها از دوکلمه دین واسلام مثل تعریف این دوکلمه دردنیای مدرن اسلامی به ویژه در طول دوقرن اخیر به وسیله استعمار ونفوذ فرهنگی غرب درمعرض تعریف قرار نگرفته بود.

منابع اسلامی یعنی قران وسنت تاکید دارد رفتار اقتصادی اسلام :

1-      درچارچوب هنجارهای اسلامی  2- ارزشهای اخلاقی   - الگوهای رفتاری که قران وسنت تعریف میکنند قرار میگیرد.

در آیات مکی قران که دردوره پیش از هجرت قرار گرفته دوران قانون مند شدن اصول عقاید اسلامی واظهار نظر منتقدانه درباره الگوهای رایج رفتاری بوده _ درباره الگوهای رفتار اقتصادی در روابط تجاری است .

علم اقتصاد

تعریف زمان ومکان که بر اصول قواعد وشریعت هست . چارچوب قلمرو علم اقتصاد را تشکیل می دهد.

و بخش دستوری علم اقتصاد اسلامی اشاره دارد به این معنا که اگرمردم روابط اسلامی راچنانچه ازمنابع اصلی اسلامی استخراج شده اند رعایت کنند امور چگونه خواهد بود

تعریف تاج الدین ازسیاست کلان اقتصادکلان بحث میکند وبه علم اقتصاد دستوری اشاره دارد واین تعریفهای دستوری فقط درچارچوب نظام اقتصاد اسلامی که بخشی  ازچیزی است که اسلام به پدید آوردن آن درزمینه از راه اعتقاد ایمان وتلاشهای بشری فراخوانده است به کار میرود .

دسته دوم تعریفها که  خان و عرف ارائه می دهد :  خان – رفتار بشر در چارچوبی که به واسطه نظام اقتصاد اسلامی فراهم شده به طور کامل مطالعه نظام اقتصاد اسلامی راپوشش داده اند.

تعریف صدر           = ممکن است که دراین دسته از تعریفها جای گیرند

شهید صدر = تحت عنوان وظیفه علمی ووظیفه مکتبی  به علم اقتصاد اسلامی وامیگذارد

وظیفه علم اقتصاد اسلامی از یک سو کشف وضعی است که متغیرهای زندگی واقعی در جامعه ای که نظام اقتصادی اسلامی را اجرا میکند واز سوی دیگر پرده برداشتن ازماهیت خود نظام اقتصاداسلامی است .

قلمرو علم اقتصاد عبارت است که رفتار بشر باهمه جوانب آن تحت هرنوع از ارزشهای اخلاقی مذهبی وداخل تمام چاچوب های اجتماعی سیاسی وقانونی نظریه های اقتصاد باید بتواند رفتار مومنان وغیر مومنان رادرجهت پیگیری اهداف مادی توضیح دهد این نظریه ها باید قابلیت درک انگیزه های تامین مالی براساس ربا – قیمت کذاری مبتنی بر بیع مدابحه وتامین مالی مشارکتی بر اساس مشارکت سود وزیان راداشته باشد.

علم اقتصاد اسلامی : عبارت است از به سبب تمرکز آن برآنچه باید انجام شود ومطالعه سیاستهای کلان در جامعه اسلامی براین که موقعیتهای رفتاری معین چگونه وبه سوی چه اهدافی باتصمیم عام از جانب مقام های صلاحیت دار باید تغییر کند می تواند تااندازه ای مناسب باشد . علم اقتصاداسلامی به طور کلی به صورت زیر شاخه ای از علم اقتصاد که با نظام اقتصاد اسلامی وتاثیر آن بر متغییرها وتصمیمهای اقتصادی سروکاردارد تاآن جاکه به نظریه اقتصاداسلامی مربوط میشود نظریه اقتصاداسلامی وسیله است که به مااجازه می دهد واکنش اقتصادی مردان وزنان را درچارچوب نظام اقتصاد اسلامی درک کنیم وسیاستهای مناسب برای تبدیل  (هست ) به (باید) یا برای چگونه ترسیم کردن (باید )درحوزه زندگی مسلمانان راپیشنهاد دهیم .

اجزاء اقتصاد اسلامی

1-     ارزشهای به دست آمده از قران وسنت ومنابع مرتبط با آن

2-     قضایای اثباتی که از طریق علم اقتصاد سنتی وارد علم اقتصاد اسلامی میشود

3-     قضایای اثباتی که ازطریق قران وسنت وارد علم اقتصاد اسلامی میشود

4-     روابطی که مسلمانان ودیگران ممکن است ازطریق مشاهدات تحلیل وتجزیه کشف کنند

گستره اقتصاد اسلامی :پدیده های اقتصادی رادرسراسر جامعه بشری اعم از اسلامی یاغیر اسلامی مطالعه میکند این بحث میتواند ازسوی قران وسنت پشتیبانی شود . این دو منبع توجه مارا به روابط متغییرهاجلب میکند که به رفتار مسلمانان محدود نشده وبارفتار تمام انسانها ارتباط دارد موضوع اقتصاد اسلامی به جامعه اسلامی محدودنیست بلکه شامل همه رفتارهای اقتصادی اعم از موافق یامخالف با اسلام میشود. چنین نگرشی بازیابی از هدف جهان شمول اسلام درباره تبیین جهان در مقیاس بزرگ به جای تبیینی است که اقتصاد اسلامی رابه مسلمانان اختصاص دهد.

رابطه اقتصاد اسلامی باسنت

قران وسنت سه مقدمه اساسی رابرای اقتصاد اسلامی فراهم می آورد =  نخستین مورد این است که پایه نظام اقتصاد اسلامی از قران وسنت وفقه ودیگر علوم اسلامی که برپایه قران وسنت استوارند استخراج میشود ودومین مورد آنست که این دویگانه منبع معتبر برای ارزشهای موردنیازدر تحلیل اقتصادی هستند – درقران وسنت نوع دیگری از اطلاعات وجود دارد که همچون قضایای ارزشی که درباره حلال وحرام هستند .نیست – بلکه بر برخی متغییرها یاروابط مهم اقتصادی میپردازد.

نقش ارزشها 

1-      انتخاب پیش فرض

2-      انتخاب موضوعات برای تحلیل

3-      انتخاب متغییرهایی از میان متغییرهای بی شماری که بر هرپدیده اقتصادی تاثیر میگذارند وشایستگی مطالعه دارند

4-      انتخاب روشها ومعیارهایی برای آزمون و تایید فرضیه ها

چهار مسیر اساسی که بوسیله ارزشها وارد فرایند تحلیل اقتصادی می شوند

1-      انتخاب پیش فرض ها

2-      انتخاب موضوعات برای تحلیل

3-      انتخاب متغییر ها ی مناسب برای مطالعه

4-      انتخاب روشها و معیار ها برای تایید وآزمون

به طور خلاصه فروض وارزشها همگی میتوانند تحت عنوان قضایای هنجاری باارزشها داده شوندچه این قضایا صریح باشند وچه غیر صریح جنبه اثباتی علم متاثر از واقعیت عینی است بنابراین درک ما ازواقعیت از دو عامل نشات میگیرد:

1-      اجزای واقعیت

2-      ارزشهایی که به طور قطع لازم است در مرحله تحلیل ازآنها استفاده کنیم

باترکیب این دوجزء قضایای اثباتی یک تحلیل اقتصادی باروابط سببی ومسببی به دست ماید

اصول روش  = ساختار نظریه الگوهای علمی

هرنظریه علمی از سه رکن تشکیل شده است : اصل موضوعه " تعیین شرایط وقوع حادثه " پیش بینی حادثه یااتفاقی که رخ میدهد

اصل موضوع :عبارتست از اصل انگیزه یاقضیه ای که خود محقق مقرر میدارد ویژگیهای اصل موضوعه آن است که تقریر ان نیازمند ارائه دلیل وبرهان نیست وهمچنین لازم نیست که براثر تجربه پدید آمده باشند اصل موضوعه بیان یک علت یاانگیزه برای عمل وعکس العمل انسانها واشیا به ترتیب هر علوم انسانی وطبیعی است .

ركن دوم =معرفی شرایطی است که طی آنها حرکت مورد نظر ازموضوع مورد مطالعه سر میزندویکی ازتفاوتهای علمی باقضایای فلسفی همین است که حوادث پیش بینی شده رخ میدهد در حالی که قضایای فلسفی همیشه ودر همه جا صادق هست البته این شرایط باید ملموس باشد وقابل مشاهده تا حضور وفقدان آنها به سهولت درک شوند.

رکن سوم = رخدادی است که پیش بینی میشود درصورت حضور شرایط یاد شده اتفاق خواهد افتاد این حادثه یارفتار نیز باید قابل مشاهده باشد وازنظر حدوث نیز به شکل یک قضیه باشد

1= اقتصاد اثباتی میلتون فرید من

فریدمن به تجزیه و تحلیل اقتصاد اثباتی پرداخته است اقتصاد اثباتی سعی دارد تا حد ممکن خودرابه قواعد علمی در علوم فیزیکی نزدیک سازد لذا به بررسی آنچه هست میپردازد نه آنچه باید باشد دراین مورد داشتن یک فرضیه یافروض تقریبی خوب ونه لزوما منطبق باواقع گرایی اصل قرار میگیرد . برنقش نرخها در مدل سازی تاکید زیادی میکندودرجداسازی مقوله های ارزشی ازمبانی نظری وعملی اسرار میگردد.

2= رویکردمارکسیستی

رویکرد مارکسیستی بویژه مکتب شیوه تولید بدون تردید یک نحوه نگرش بدیل در تحلیل پدیده های اقتصادی کشورهای جهان سوم محسوب میشود . واژه هاومفاهیمی چون امپریالیسم انحصارات طبقه ومبادله نابرابر در سطح گستردهای در ادبیات توسعه جای خودرابازکرده است . این مکتب بایک پیش ذهنیت سیاسی وبااستفاده از ابزار تحلیل تاریخی به چگونگی شکل گیری وسیطره شیوه تولید سرمایه گذاری میپردازد واز جنبه سلبی نظریه های گذشته رامورد نقد وبررسی قرارمیدهد وبایک وجه ایجابی زمینه های پایه گذارینظریه جدید رافراهم میاورد.

3= روش شناسی نظریه فرانک

دراین روش شناسی به تجزیه و تحلیل روش شناسی ازنظریه وابستگی میپردازیم ساختار تبیینی. وروایت فرانک از نظریه وابستگی درسه =حالت تبیین ساختار ی= تبیین هدفمند= تبیین تبعی

ساختارتبینی =براثر شش مورد= قلمرو – باروری –پیش بینی – موجه بودن وبررسی های واقع بینانه وپذیرش مفاهیم نظری تجزیه وتحلیل میشود . موضوع مورد بحث فرانک ارتباط بین توسعه یافتگی وعقب ماندگی می باشد وابستگی مفهوم کلیدی در الگوی متروپل – اقمار است که بر الگوی ماهیت ارتباط به کار گرفته میشود .

4= هرشمن ونظریه روش شناسی آن

دراین بخش الگوی انگاره گی در مقابل قوانین عمومی قرار دارد دیدگاه وی دیدگاه جامعه نگری میباشد لذا ازدید اوبه کارگیری قوانین جهان شمول همراه باپیش بینی موفقیت آمیز نمیتواند تنها راه حل مورد قبئل برای تائید باشد درک رخدادها از طریق شناسایی مکان ومرتبه آنها در یک شبکه مدل نقش نما  قابلتعیین است . ازدید وی روشهای صوری از تبیین ماهیت واقعیتهای اجتماعی عاجزند و دراین قسمت مفهوم واقعیت بر اولی دلالت دارد.

5= نظریه شومپیتر

اقتصاد دانی است که با نوآوری ها و گسترده اندیشی خود رخنه ای عظیم در دنیای محمدود و محصول اقتصاد دانان نئوکلاسیک پدید آورد او ایده جهان شمول ونظریه های مرسوم را کودکانه تلقی کرد وضرورت احاطه دانش اقتصاد دانان به رشته های علمی مرتبط را گوش زد کرد .  دومقوله نوع آوری وگسترده اندیشی رابیماری خطرناکی تلقی کرد . نظریه توسعه اومعماری آنترپرونور(کارآفرینی) رادر راه اندازی فعالیتهای اقتصادی الزامی دانست . شومپتر نه تنها استفاده از ابزارهای اقتصاد و تحلیل های آماری درتبیین پدیده های اقتصادی راردنمیکند که خود مشوق این رشته محسوب میشود.

6= نظریه  گونارمیردال

اوتلاش میکند تااز نظره پردازه های محض گذر کرده ومبانی ارزشی وارزشها رادر نظریه ها وارد نماید به بیان دیگر میتوان گفت وی نظریه های موضعیت وغیر جانبداری را تلقی میکند که مبانی ارزشی در آنها وارد شده است .گونارمیردال معتقد است مبنای استدلالها باید شکل واقعی به خود گیرد ودرک واقعیت داشتن دیدگاههای نظری است واین دیدگاه متکی براعتقاد به دو مقوله بار ارزشی و بار نظری است بنابراین اومعتقد است که نحوه ارزش گذاری ها راباید شناخت ومبنای این شناخت را واقعبینانه بودن دیدگاه معرفی کرد .

7= نظریه آرتورلوئیس

به نظر ارتورلوئیس اقتصاد به مثابه فن آوری ودانش پروری است ازاین نظر وی درمقابل نئوکلاسیکها قرار دارد ومعتقد است که باید مفاهیم نظری مفید در اقتصاد راازنوشناخت . واین به معنی رد نگرش نئوکلاسیکها نیست بلکه وی در برخی موارد نظریه ها ودیدگاه آنها رامفید ودربرخی موارد غیر ضروری قلمداد میکند  او همچنین در مورد اقتصاد اثباتی وتکیه بر تکرارپذیری آزمونها میگوید که نظریه های تکامل اجتماعی رانمیتوان همانند نظریه های علم زیست شناسی براساس پایه های محکم تجربه پذیر وتکرار پذیر بنا نهاد تاکید بر پارادایم نیوکلاسیک ها منجر به محدود کردن گستره دیدگاه نظری وبازماندن از درک واقعیات کشورهای جهان سوم هست . اومعتقد است تاثیر نظریه جدید مستلزم متقاعد کردن افراد کیفی است وتنهاتوسل جستن وابزارهای فنی وفنون آماری ومحاسباتی میتواند بسیار گمراه کننده باشد .

استفاده های علم  از مکتب :

1= نظریه های علمی – شکل قضایای فلسفی رادارند وباید کلی بر حسب قابل تبدیل برهمه شمول باشند . ویک رابطه علت ومعلول درمیان عامل برونزا وعامل درونزا باشد

2= دانستن اعتبار روش تجربی در کتب معرفت هست بدین معنا که این روش علم یقین هست یا نه  + بعلاوه نوع هستی موضوع خود علم یا آن وجه از موجودات که مورد مطالعه قرار میگیرد بوسیله فلسفه تبیین می شود چه نوع وجودی دارد؟

3= استنباط اصول موضوع هست اصول مذبور هدف یاانگیزه رفتار رادر علوم انسانی برعکس غریضه های حیوانی وگرایشهای جامداتی بیان میکند. البته اصل موضوع خود یک قضیه هست البته قضیه ای که نه درفلسفه ثابت شده است نه در علم . حسن انتخاب اصل موضوعه این است که باکمک برهان واستدلال به رابطه علمی برسد. .تائید تجربی رابطه حاصله نه نشانه درستی اصل موضوع هست ونه تائید غلط .

4= مسئله مشکل یاموضوع مورد مطالعه رابه عالم معرفی مینمائید ازنظر مکتب باید رفع شود تابرای سیاست گذاران روشن شود

5= هنگام الگوسازی هم دنیای خارج راتجربه میکند وهم دنیای ایده ال راترسیم میکند

6= الگوی تعادل عمومی نیازمند تبیین تابع رفاه اجتماعی است تانکته بهینه رامعیین کند.

استفاده مکتب از علم

1= درعلم اقتصاد فرض میشود که تصمیم اشخاص تابع دوعالم سلیقه وامکانات ایشان است پیداست که مکتب برتشکیل سلیقه نقش به سزایی دارد نظام ارزشی هرمکتب عامل سازنده سلیقه افراد آن مکتب است

2= امکانات ومحدودیتها ی مصرف کننده باآن روبروست برتصمیم آن موثر است.

3= مکتب وضعیت متعادل رابرای اهل علم واقتصاددانان مشخص میکند مکتب میتواند برهدایت دست اندازان وانتقال آن از وجه نابهینه وبهینه مددجوید وضع مطلوب ازنظر مکتب وضعیتی است عادلانه که درتمام مراحل تولید –توزیع

چهار شنبه 7 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 11:21 ::  نويسنده : دوزال

 

آدام اسمیت را به عنوان پدر علم اقتصاد می شناسند. وی در نخستین کتاب علم اقتصاد که به ثروت ملل مشهور است عنوان می دارد که میزان ثروت یک کشور به دارایی طلا و نقره مرتبط نمی شود٬ بلکه ثروت کشورها حاصل تولید کالا٬ توانایی نیروی کار و ... است. کتاب آدام اسمیت به قدری در عرصه اقتصاد مهم است که وی را پدر علم اقتصاد می دانند. نگرش پایه ای اسمیت به موضوعات اقتصادی مانند تقسیم و تخصص نیروی کار٬ بهره وری و بازارها باعث گسترش علم اقتصاد طی ۲۰۰ سال گذشته گردیده است.
در دوره حاضر و به ویژه پس از گسترش کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین ارائه نظریات گوناگونی پیرامون جایگاه نوآوری در رشد اقتصادی - توسط افرادی مانند شومپیتر - اقتصاد دانش محور در ادبیات اقتصادی جهان مطرح گردید و مورد توجه قرار گرفت. اقتصاد دانش محور اقتصادی است که در آن دانش عامل ایجاد ثروت به حساب می آید. جمله معروفی است در اقتصاد امروز که٬ ثروت بستگی به میزان دارایی٬ پس انداز پولی٬ زمین تحت تملک٬ میزان محصولات کارخانه و یا تعداد کارگران بنگاه اقتصادی ندارد بلکه مهمترین شاخص ثروت٬ میزان اطلاعات٬ دانش و آگاهی است.  به هرحال در هر دوره و مبتنی بر شرایط هر عصر٬ موضوع ثروت در اقتصاد یکی از مفاهیم بسیار اساسی و تعیین کننده است که بررسی شیوه های شکل گیری٬ انباشت و مصرف آن می تواند نتایج ارزشمندی را حاصل کند. پس از این توضیح خلاصه که کاملا اقتصادی است٬ به سراغ موضوع بحث خودمان می روم. سوال اینجاست که در اقتصاد عشق چه چیز ثروت به حساب می آید.
به نظرم در اقتصاد عشق٬ مهمترین ثروت دوست داشتن است. به بیان دیگر در اقتصاد عشق کسی ثروتمندتر است که بیشتر دوست داشته باشد و بتواند ظرفیت های لازم در این جهت را در خویش فراهم نماید. خودمانیم٬ هر کس بتواند بیشتر و بهتر دوست داشته باشد - و روی این بهترش تاکید بیشتری دارم! - می تواند عشق را بیشتر رونق بدهد و آن را به صورت مناسب تری ابراز کند. در واقع این دوست داشتن است که معیار غنا و توانگری در اقتصاد عشق به حساب می آید.
اگر ثروت ملت ها در اقتصاد دیگران طلا و نقره٬ میزان تخصص کارگران٬ قدرت چانه زنی٬ اطلاعات٬ دانش و یا هر چیز دیگری باشد٬ در اقتصاد عشق ما و آن هنگام که سخن از تعالی انسان ها در میان است٬ دوست داشتن می تواند نقشی غیرقابل انکار ایفا نماید.
مرتبط با این موضوع حرف های زیادی در ذهنم دارم که ترجیح می دهم پس از اظهار نظر خواهر آنها را بیان کنم. آیا خواهرم موافق است که ثروت در اقتصاد عشق ما٬ دوست داشتن است؟
نگارنده: برادر...
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم آذر 1384ساعت 10:2  توسط اقتصاد دان عاشق  |  نظر بدهید 13 نظر

 
خواهر بنا به درخواست برادر از قاعده يادداشتهاي يك در ميان تبعيت نمي كند و بالاخره يكجوري بايد كم كاري اين چند روز خود را جبران كند. در اين پست مي خواهيم به آن سه سوال كذا كه هميشه در علم رايج اقتصاد جنجال برانگيز و مورد بحث است ، بپردازيم!
اقتصاددانان همواره سه سوال اساسي در علم اقتصاد كالاها و خدمات مطرح مي كنند كه ما با استفاده از متدولوژي شبيه سازي كه در پست قبلي توضيح داديم مبناي كار تاسيس اين وبلاگ است ، مشابه همين سه سوال را در علم اقتصاد عشق مطرح مي كنيم :
 
1- چه چيز بايد از انواع گستره كالاها و خدمات توليد شود ؟(What)
2- چگونه براي توليد آن بايد عوامل گوناگون را با هم تركيب نمود ؟(How )
3- كالا يا خدمات براي كه توليد مي شوند ؟(For Whom )
 
پاسخ پرسش اول ( چه چيز) : با توجه به تك محصولي بودن در اقتصاد عشق ، سوال اول موضوعيت ندارد. به عبارتي عشق تنها خدمتي است كه در علم مذكور توليد ، عرضه يا ارائه مي شود.
 
پاسخ پرسش دوم ( چگونه ) : عوامل گوناگوني كه اين پرسش مطرح ساخته است ، در علم رايج اقتصاد عواملي از قبيل زمين ، كار ، ماشين آلات بوده است. در علم اقتصاد عشق ، عوامل لازم و دخيل در عرضه انواع عشق ( لازم به ذكر است عشق به صورت يك طيف در نظر گرفته شده است كه از ذهن خواهر به لحاظ كيفيت ، عمق و ... مي تواند متفاوت باشد و خود انواعي دارد كه بعدا به آن مي پردازيم ) مي تواند محيط فردي ، درك عقلاني هر فرد ، قلب و احساسات مشتقه از آن و ... باشد. نحوه تركيب اين عوامل مي تواند منجر به توليد انواع عشق ها شود. ( اينجاس كه آدم تازه فرق عشق با عشق رو مي فهمه! اينجاس كه مثلا تازه آدم مي فهمه چه بسا عشقي كه يه برادر سببي به خواهرش عرضه مي كنه موثرتر و مداوم تر از عشقي باشه كه يه برادر واقعي به آدم عرضه نمي كنه! اينجاس كه به فرض مثال اگه دو نفر داشته باشي كه عاشقت باشن تازه مي فهمي كدومشون دازن عشق اصيل تر و عميق تري بهت عرضه مي كنن. اينجاست كه از روي زندگي هايي كه متلاشي شدن تازه مي فهمي ، توليد و عرضه عشقايي قلابي انجام شده يا اينكه عشق توليد شده مثه يه كالا معيوب يا مثه يه خدمت ناكامل بوده و خدمات پس از فروش نداشته و ....آخيش. خيالم راحت شد يكم غير رسمي حرف زدم. آخه اين بخش كه چه طوري تركيب قشنگي از دل و عقل و شناخت و اينا بچيني كنار هم تا يه عشق بي نقص يا حداقل كم نقص توليد بشه ، خيلي مهمه و همش مباحثيه كه تو اين بخش يعني پرسش دوم مطرحه. اينجا جا داره كه از سر فوران احساسات و عواطفم به برادر بگم خيلي عزيزي واسه خواهر.)
 
پاسخ پرسش سوم ( براي كه ) : اينكه عشق براي كه توليد يا عرضه مي شود مبحثي است كه اندكي متفاوت با پرسش مشابه مطرح شده در علم اقتصاد است. در علم معمولي اقتصاد ، پاسخ اين پرسش آن ميشد كه بله. كالا و خدمات براي متقاضي توليد مي شود. متقاضي فردي است كه حاضر است در ازاي پرداخت قيمت آن كالا يا خدمت ، آنرا دريافت نمايد. اما در علم اقتصاد عشق ، لزوما چنين نيست. در اقتصاد عشق ، عاشق به عنوان عرضه كننده ( Supplier ) و معشوق به عنوان مصرف كننده (‍ Consumer ) قلمداد ميشوند.نكته بسيار مهم آنست كه مصرف كننده عشق لزوما به معناي متقاضي ( Demander ) عشق نمي باشد.
بنابراين عرضه كنندگان عشقهايي اينچنيني در اصطلاح يا 1- عشاقي ايثارگر و بدون توقعي مي باشند كه قيمتي در ازاي ارائه يا عرضه خدمت عشق دريافت نمي نمايند و يا 2- عشاقي مي باشند كه معشوق شان به هر دليل كه چرا و چگونه اش بماند ، در زمان عرضه خدمت عشق ، حاضر به پرداخت قيمت آن و به عبارتي تقاضا نمودن آن نمي شوند. مصداقش را سالها قبل پير همدان بابا طاهر ، كه اخيرا از زيارتش بازگشته ام به شيوايي بيان كرده است:
چه خوش بي مهرباني هر دو سر بي ... كه يك سر مهرباني درد سر بي ...
 
خلاصه نتايج اين پست : 1- سه سوال در علم اقتصاد عشق مطرح است. چه چيز ، چگونه بايد براي كه توليد شود ؟؟؟ 2- علم اقتصاد عشق تك محصولي است گرچه اين محصول يا خدمت كه طيف عشق نام دارد خود انواع متفاوتي دارد3- عوامل توليد عشق متاثر از محيط فردي ، درك عقلاني هر فرد ، قلب و احساسات مشتقه از آن و ...است كه بسته به نحوه تركيب هر كدام از اين عوامل عشق هاي متفاوتي از لحاظ كيفي (درك ، عمق ، ماندگاري ، زيبايي ، اصالت و...) توليد مي شود. 4- برخي عرضه كنندگان عشق به دلايلي ، قيمتي در ازاي عرضه خدمات عشقي خود دريافت نمي نمايند.

 



چهار شنبه 1 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 11:19 ::  نويسنده : دوزال

اکتشافات اولیه معدن مس در محلی بنام اندریان مابین شهرستان     

  ورزقان و خاروانا که بدست یک سرما یه گذار خارجی و ایرانی 

 



چهار شنبه 30 فروردين 1392برچسب:, :: 10:22 ::  نويسنده : دوزال

 

 
مختصري درباره گردشگري شهرستان جلفا
 
شهرستان جلفا در کناره رودخانه مرزي ارس ، يکي از مناطق زيباي
 طبيعي بکر و دست نخورده کشور است که در 120 کيلو متري تبريز
و 50 کيلومتري شمال شهر مرند واقع شده و از دو بخش مرکزي و
 سيه رود تشکيل شده و مرکز آ ن شهر جلفا و قطب جمعيتي آن
 هاديشهر مي باشد. و بخش اعظم آن کوهستاني است و در بين
شهرستانهاي کليبر ، ارسباران ، مرند ، خوي و در جنوب جمهوري هاي
 خود مختار نخجوان و ارمنستان  قرار دارد.
قسمتي از شهرستان كه در حاشيه رودخانه ارس واقع شده اصولاً
داراي آب و هواي گرم و معتدل بوده اما مناطق ييلاقي آن در ارتفاعات
عمدتاً از آب و هواي خنك در تابستان‌ها و برف و كولاك شديد در
زمستان‌ها برخوردارند. گرم‌ترين و سردترين ماه سال تير و بهمن
 مي‌باشند. دماي متوسط سالانه در ايستگاه هواشناسي  8/15
درجه سانتيگراد ميباشد.
همچنين ميانگين ده ساله بارش در اين ايستگاه 176 ميليمتر ميباشد
که با افزايش ارتفاع ميزان نزولات نيز افزايش مي‌يابد
 
  در اين شهرستان پناهگاه حيات وحش " کيامکي " قرار گرفته که
نام اين پناهگاه ، از کوه 3347 متري " کيامکي داغي " که از مهمترين
ارتفاعات شهرستان به شمار مي آيد ، برگرفته شده است . در دامنه
 شمالي ارتفاعات کيامکي داغ و داخل يکي از دره هاي نزديک روستاي
 داران ، آبشار زيبايي با نام " آسياب خرابه " قرار دارد که اطراف آنرا
درختچه هاي انجير ، زرشک و نسترن هاي وحشي پوشانده است .
در محل ريزش آب ، گياهان آبزي و کنارآبزي نظير خزه ، پرسياوش و
بولاغ اوتي روييده است که بر زيبايي هاي آبشار مي افزايد. يکي از
ويژگي هاي منحصر به فرد آبشار ، آن است که به علت مقاومت
نداشتن طبقات آهکي، قسمت زيرين آبشار عقب نشيني کرده است
و بدين ترتيب، در اين قسمت حفره اي به وجودآمده است و در اين
 حفره ، درختان بيد تنومندي روييده اند که سايه اندازشان محل
مناسبي براي استراحت گردشگران است . همچنين وجود
دره ماهاران در نزديکي روستاي قشلاق در دامنه شمالي کامکي
 داغ و ييلاق " قره چي " در ناحيه جنوبي منطقه کيامکي موجب
شده است همه ساله بسياري از علاقه مندان طبيعت ،
 گردشگران و کوهنوردان در کنار دامداران مهاجر به ديدن
آبشارها ، علفزارهاي وحشي و مناطق ييلاقي اين ناحيه است
در اين منطقه به علت وجود اختلاف ارتفاع بسيار در يك
محدوده و تفاوتهاي اقليمي متفاوت، فصول رويش گياهان
متنوع است. درحاليكه در اواخر زمستان و اوايل بهار در
 كناره‌هاي رودخانه ارس درختان به شكوفه نشسته و گل و گياه
 حال و هواي بهاري را در منطقه بوجود آورده است. ارتفاعات
جنوبي خصوصاً ارتفاعات كيامكي داغ پوشيده از برف بوده
و اوج رويشهاي آن در اواخر بهار و اوايل تابستان اتفاق مي‌افتد.
 وجود اين تنوع اقليمي خود بر جذبه‌هاي توريستي منطقه
افزوده و علي‌رغم عدم شناخت عموم از جاذبه‌هاي طبيعي
موجود در منطقه باز هم تعداد كثيري از علاقمندان به طبيعت
 در فصول مختلف سال از زيبايي‌هاي اين منطقه استفاده
 مي‌كنند. در ايام نوروزي به علت رويش لاله‌اي رنگارنگ
 در دامنه اي كوهستاني كنتال و قلعه علي‌بيگ كه به
صورت مزرعه‌اي از لاله‌ منظره بسيار بديع و زيبايي را
بوجود مي‌آورد تعداد زيادي از دوستداران طبيعت به منطقه
 مراجعه و از تماشاي اين منظره بهره‌مند مي‌شوند.
وجود آثار باستاني و تاريخي در اين منطقه ، نشانگر قدمت
تاريخي آن است . برخي از آثار تاريخي ، استحکامات و
قلعه هاي جنگي هستند که مردم منطقه براي دفاع يا
 تهاجم از آنها استفاده مي کرده اند. يکي از مهم ترين
اين آثار " قلعه علي بيک " است . اين قلعه در  بالاي
 صخره هاي کامتال واقع شده است. مصالح به کار رفته
 و سبک معماري در اين قلعه بيانگر آن است که قدمت
تاريخي ساختمان به دوران پيش از اسلام باز مي گردد.
 شهرت يافتن اين قلعه به نام " علي بيک " از آن روست
که او يکي از خوانين قفقازي بوده و از منطقه تحت سلطه
 صفويه گريخته و در اين قلعه اقامت گزيده است. در حال
 حاضر ، فقط آثار ديوارهاي جانبي ساختمان اصلي و دروازه
ورودي قلعه که از يک طاق ضربي با سنگهاي تراشيده تشکيل
 يافته است ، باقي مانده و بقيه تخريب شده اند.
از ديگر آثار تاريخي و مذهبي منطقه مي توان " گور قلعه يي "
 در يک کيلومتري شرق روستاي مارازاد ،  حمام
عباس ميرزاي قاجار واقع در روستاي کردشت که داراي سابقه
 تاريخي درخشاني است
 و از معماري بسيار زيبايي برخوردار بوده و از بناهاي
 دوره صفويه است كه توسط حاكمان مستقر در قلعه
كردشت كه از موقعيت نظامي ويژه‌اي برخوردار بوده بنا
 شده است. اين حمام در حال حاضر از بناهاي تاريخي
محسوب و تحت مراقبت مي‌باشد امامزاده محمد در قريه
" نوجه مهر " که طبق شجره‌نامه از نواده امام جمعفر صادق
 (ع) بوده و در دوران حكومت صفويه زندگي و در همان دوران
وفات و در اين مكان به خاك سپرده شده است ، امامزاده شعيب
كه به اواخر قرن هفتم زمان حكومت ايلخانيان منتسبت شده و
در روستاي دوزال واقع شده ، امامزاده اسماعيل در روستاي زاويه
، کليسا خرابه ( سنت استپانوس ) در 15 کيلومتري غرب شهر
جلفا و کل تپه ( تپه خاکستر ) که بقاياي يک آتشکده قديمي در 
 هاديشهر است را نام برد.

 



چهار شنبه 26 فروردين 1392برچسب:, :: 10:20 ::  نويسنده : دوزال

کلیسای سنت استپانوس * آذربایجان شرقی*
 
کلیساى سنت استپانوس در ۱۶ کیلومترى غرب جلفا و به فاصله ۳ کیلومترى کرانه جنوبى ارس و در روستاى متروکه اى به نام دره شام قرار دارد. نام کلیسا برگرفته شده از نام استپانوس شهید اول راه مسیحیت مى باشد و به علت استقرار آن در روستاى دره شام به این نام نیز خوانده مى شود.درباره تاریخ بناى کلیسا، اظهارات گوناگونى ابراز شده است. عده اى آن را از بناهاى اوائل مسیحیت، مى دانند برخى چون تاورنیه بناى آن را به دوره صفویه نسبت مى دهند. در حالى که شیوه معمارى بنا،مصالح ساختمانى و تزئینات مفصل و زیباى آن مؤید این مطلب است که کلیسا همانند و هم زمان با کلیساهائى چون طاطائوس در بین قرن چهارم تا ششم هجرى (دهم تا دوازدهم میلادى) ساخته شده است و سبک معمارى آن تلفیقى از شیوه هاى مختلف معمارى اورارتو، اشکانى و رومى است که به شیوه ارمنى نیز معروف مى باشد.این کلیسا در محوطه اى محصور از درختان و دره سرسبزى واقع شده و حصارى سنگى که بنا را احاطه نموده باروئى است بلند با هفت برج نگهبانى و پنج پشت بند استوانه اى سنگى شبیه دژهاى مستحکم دوره ساسانى و قرون اولیه اسلام است.
دروازه این بارو در وسط دیوار غربى تعبیه شده و داراى درى چوبى و آهن کوبى شده مى باشد. در پایه هاى طرفین و طاق جناغى آن، سنگ تراش با حجارى هاى ظریف به کار رفته و نقش برجسته اى از حضرت مریم (ع) و کودکى حضرت عیسى (ع) که در پیشانى طاقنماى آن به چشم مى خورد. در کلیسا به راهرو باریک و تاریکى باز مى شود. که از جنوب به دیرها و از شمال به کلیسا و از شرق به اصطبل و انبار علوفه راه دارد.
بناى کلیسا از سه قسمت تشکیل شده:
 برج ناقوس: بر روى ایوان دو طبقه اى متصل به دیوار جنوبى کلیسا قرار گرفته و داراى گنبدى هرمى شکل هشت ضلعى است که بر روى هشت ستون استوانه اى از سنگ سرخ با سرستونهاى زیبا استوار گردیده است.
پیشانى طاقهاى بین این ستونها که پا طاق گنبد برج محسوب مى شوند با نقوش برجسته فرشته، صلیب، ترنج، ستاره گل هشت پرزینت یافته است. این برج در زمان عباس میرزا نایب السلطنه مرمت شده است.
 نمازخانه: نمازخانه در زمینى به ابعاد ۱۶در۲۱ متر بنا گردیده است. در ورودى منبت کارى با تزئینات بسیار زیباى آن در وسط ضلع غربى تعبیه شده و از آثار نفیس اوایل دوره قاجاریه و احتمالاَ زمان عباس میرزا السلطنه به شماره مى آید.
حجارى پایه ها و طاقناها و نیم ستون ها و زنجیره هاى جوانب و مقرنس کارى ها و تزئینات طاق سردر به قدرى بدیع است که بى شک از شاهکارهاى هنر حجارى محسوب مى شود.
کتیبه اى از سنگ ماسه اى سرخ رنگ به خط نستعلیق بر بالاى در ورودى و زیر طاق مدخل کلیسا به چشم مى خورد که مورخ به سال ۱۲۴۵ هجرى قمرى مبنى بر خرید قریه دره شام جلفا توسط عباس میرزا ناب السلطنه فرزند فتحعلیشاه از مجبعلى بیگ نخجوانى به مبلغ سیصد تومان و وقف آن به کلیساى سنت استپانوس است.
نقش برجسته هایى از حواریون و قدیسین و فرشتگان بر پیشانی طاقنماهاى اضلاع شانزده گانه گریو گنبد که در حقیقت پاطاق گنبد و زیباى نماز خانه کلیسا محسوب مى شود مشاهده مى گردد، پوشش این گنبد به صورت هرمى با سبک خیارى سى و دو پهلوئى است که بر روى یک پلان ستاره شکل شانزده پر قرار گرفته است. داخل طاقنماهاى گریوگنبد یک در میان پنجره اى تعبیه شده که طاق هلالى تودر توئى دارد و بالاتر از پنجره، تصویر برجسته یکى از حواریون در داخل قابى چهار گوش نماى بیرونى آن را زینت مى دهد. تصور نمى رود بتوان حق توصیف طرح هاى زیبا و جالب توجه این گنبد، نقش برجسته ها، سنگ نبشته ها، مجسمه ها، ظرائف هنرى و معمارى گنبد را در این مختصر ادا نمود.
فضاى داخل کلیسا به صورت صلیب مى باشد که از سه قسمت ایوان نمازخانه و محراب تشکیل شده است. ایوان بر روى دو ستون و دو نیم ستون قرار گرفته در پشت آن و زیر گنبد اصلى نمازخانه کلیسا واقع شده است. گوشه هاى مقرنس پاطاق گنبد داراى تصاویرى رنگى است که شیوه نقاش هاى مذهبى قرن ۱۶ و ۱۷ میلادى را به یاد مى آورد.
محراب در جانب شرقى نمازخانه قرار گرفته که ۹۶ سانتیمتر از کف نمازگاه بلندتر است. ازاره محراب از سنگ مرمر است و بالاى این ازاره ها را هفت طاقنماى جناعى دو طبقه زینت مى دهد. از جمله تزئینات شگرف درون معبد سه نمازگاه سنگى انفرادى با حجارى هاى زیباست یکى از این نمازگاهها را در وسط محراب قرار داده اند و دو تاى دیگر در طرفین شمالى و جنوبى و نمازخانه بزرگ و در محاذات همدیگر قرار گرفته اند. این نمازگاهها از آثار دوره قاجار به حساب مى آیند.
 اجاق دانیال: تالارى است متصل به دیوار شمالى کلیسا که ۶ متر عرض و قزیب ۲۰ متر طول دارد و به سه قسمت مساوى تقسیم مى شود:
۱- اجاق دانیال که به وسیله دیوار از تالار جدا شده و به نام دانیال از قدیسین قرن پنجم میلادى معروف است.
۲- تالار اجتماعات در وسط قرار گرفته.
۳- محل غسل تعمید در انتهاى شرقى تالار واقع است که در آن سکوى بلندى به چشم مى خورد که میز سنگى غسل تعمید در وسط آن نهاده شده است.
دیرى در کنار کلیسا وجود دارد که در چهار طرف آن اتاقهایى وجود داشته که طبقه فوقانى آن جهت استراحت مسافرین و زائرین و طبقه زیرین محل اصطبل چهار پایان آنان بوده است. این دیر فعلا در دست تعمیر است. درباره تاریخ بناى این کلیسا که یکى از شاهکارهاى معمارى است. مطالب مختلفى نوشته شده است. برخى بدون توجه به وقایع تاریخى و تاریخ تطور شیوه هاى معمارى بناى آن را تا نخستین سده هاى مسیحیت پیش برده اند در حالیکه شیوه بنا و مصالح ساختمانى و تزئینات هنرى نشان مى دهند که بناى این کلیسا همزمان با کلیساهاى آختارمار و طاطائوس احداث شده است.
صدها سنگ نبشته به زبان ارمنى در داخل و خارج بنا نصب شده است که اگر این سنگ نبشته ها به زبان فارسى ترجمه گردد بانى و معمار و تاریخ بناى کلیسا حتى قسمتهایى از تاریخ اقوامى که در این سرزمین مى زیسته اند. روشن خواهد شد. اخیراَ کارهاى مرمتى بسیارى جهت استحکام بخشى این بنا و آماده سازى آن براى بازدید جهانگردان توسط میراث فرهنگى آذربایجانشرقى صورت گرفته است و جاده سابق آن نیز به نحو مطلوبى تعریض و آسفالت گردیده است



یک شنبه 25 فروردين 1392برچسب:, :: 19:56 ::  نويسنده : دوزال

روستاي دوزال از شمال هم مرز با كشور ارمنستان است و پل مرزي ارمنستان واقع در زمينهاي اين روستا قرادارد و در سمت غربي آن بلندي هاي كمتال واقع شده وسمت جنوبي به روسناي نوجه مهر و در شمت شرقي به روستاي تاريخي كوردشت متصل است و و بقعه قديمي آستان امامزاده شعيب در اين روستاست و يك آب انبار قديمي در اين در محل است كه اهالي در زمان قديم از آنجا به عنوان تسويه خانه و يخچال استفاده مي كردند كه نشان از پيشرفته بودن اين منطقه نشان مي دهدو برزگان زيادي در اين روستا پرورش يافتند مانند اديب و اندليب قره جه داغي و غيره



چهار شنبه 22 فروردين 1392برچسب:, :: 10:18 ::  نويسنده : دوزال

 

بسمه تعالي

سر سلسله امرا را كردگار احد، امر و عمر سرمد دهاد. دعا گو محمد ساوه ای در كلك و مداد ساحرم و در علم و سواد ماهر. ملك الملوك كلامم و معلم مسائل حلال و حرام. در كل ممالك محروسه اسم و رسم دارم. درهرعلم معلم و در هراصل موسسم .در كلك عماد دومم درعالم، درعلم وحكم مسلم كل امم سرسلسله اهل كمالم اما كوطالع كامكار و كو مرد كرم؟

دلمرده آلام دهرم. كوه كوه دردها در دل دارم. مدام در دام وام، و علي الدوام در ورطه آلام دهرم هر سحر و مسا در واهمه و وسواس كه مداح که گردم و كرا واسطه كار آرم كه مهامم را اصلاح دهد و دو سه ماهم آسوده دارد. مكرر داد كمال دادم و در هر مورد مدح معركه ها كردم. همه گوهر همه در، همه لاله همه گل، همه عطار روح همه سرور دل، اما لال را مكالمه و كررا سامعه و كور را مطالعه آمد. همه را طلا سوده در محك ادراك آورده احساس مس كردم و لامساس گو آمدم. اما علامه دهرم، ملولم و محسود و عوام كالحمار محمود و مسرور ... لا اله الا الله وحده وحده دلا در گله مسدود دار در همه حال كه كارهاي همه عكس مدعا آمد علاوه همه دردها و سرآمد كل معركه ها عروس مهر در آرامگاه حمل در آمد. عالم و عام لام و كرام، صالح و طالح، صادر و وارد، كودك و سالدار، گدا و مالدار، همه در اصلاح اهل و اولاد و هر كس هر هوس در معامله و سودا دارد آماده و اطعمه و هر سماط گرد آورده، حلوا و كاك، سركه و ساك، كره و عسل، سمك و حمل، گرمك و كاهو، دلمه و كوكو، امرود و آلو، الي كلم كدو، همه در راه، مكر دعاگو كه در كل محرومم و در حكم كاالمعدوم. اگر موهوم و معلول معدل سه صاع و دو درم ارده گردد حامد و مسرورم. مگر كرم سر كار اعلي كه سرالولد و سرالوالد در او طلوع كرده و دادرس آمده، درد ها دوا، وامها ادا و كامها روا گردد.

له طول عمر كطول المطر سواء له الدرهم، و كه المدر دهد مرد را كام دل كردگار همه عمر آسوده و كامكار دل آرا همه كار و كردار او ملك در سما مادح كار او طول الله عمره و دمره حاسده، هلك اعدانه، اعطه ماله، اصلح احواله و اسعد اولاده مدام السماء

 



چهار شنبه 21 فروردين 1392برچسب:, :: 10:17 ::  نويسنده : دوزال

گشنسب : دختر دیگر رستم – خواهر زربانوی دلیر . نام بانو گشسب جنگجو در برزونامه و بهمن نامه بسیار آمده است . یکی از مشهورترین حکایت های او نبرد سه گانه فرامرز – رستم و بانوگشسب است . او منظومه ای نیز به نام خود دارد که هم اکنون نسخه ای از آن در کتابخانه ملی پاریس و در کتابخانه ملی بریتانیاموجود است



چهار شنبه 20 فروردين 1392برچسب:, :: 11:19 ::  نويسنده : دوزال

 

تولید یکی از نظریات اساسی در علم اقتصاد است. این نظریه به صورت عمده پیرامون این نکته بحث می کند که برای تولید مقدار مشخصی از کالا و خدمات چه مقدار از منابع و با چه نسبتی بایستی با یکدیگر ترکیب شوند تا محصول مورد نظر تولید شود. این نظریه به میزان اثرگذاری هر یک از منابع در فرآیند تولید می پردازد و شاخص هایی چون تولید متوسط٬ تولید نهایی و تولید کل را تحت نظر قرار میدهد. ورودی های یک تابع تولید را نهاده های تولید و خروجی های آن را ستاده تولید می نامند.
در اقتصاد عشق ما٬ عشق می تواند خود یک محصول نهایی فرض شود. در این صورت بایستی بررسی کرد که چه اقلامی بایستی بایکدیگر ترکیب شود تا عشق تولید شود. یا به قول بعضی ها عشق در و شود. به صورت ریاضی می توان گفت که بایستی در نهایت این بحث٬ به تابعی مانند ذیل برسیم که بر اساس آن٬ عشق مبتنی بر نهاده هایش قابل بیان باشد.
TLP = f (A1, A2, A3, ..., An)   TLP: Total Love Production
بعد مي توان به ازاي هر يك از اين موارد٬ بررسي كرد كه آيا مشتق اول و دوم تابع نسبت به آن عامل مثبت است يا منفي. بر اين اساس ويژگي هاي تابع توليد عشق را شناسايي كرد. من يكي از عوامل بسيار موثر را در توليد عشق توسط يك فرد و يا حتي در سطحي وسيع تر توسط يك زوج و يا يك جمع٬ شرايط محيطي رشد و پرورش مي دانم. در واقع من براي A1 محیط خانوادگی است. کسانی که در خانواده ای مهربان و دارای روابط صمیمانه رشد می کنند و بزرگ می شوند قادرند احساسات خود را بهتر بروز داده و در مجموع روابط عاشقانه تری از خود نشان دهند. مشتق اول نسبت به این متغیر مثبت است یعنی هرچه این محیط صمیمی تر و عاطفی تر باشد میزان بروز عشق بیشتر خواهد بود اما مشتق دوم منفی است. یعنی رشد اثرگذاری کاهنده است.
فکر می کنم برای شروع دوباره این یادداشت ها٬ همین قدر کافی باشد. خوشحال میشوم اگر مخاطبان این یادداشت ها نیز در صورت تمایل٬ در یافتن عوامل موثر بر بروز عشق توسط یک فرد با ما همکاری کنند

 



چهار شنبه 20 فروردين 1392برچسب:, :: 10:16 ::  نويسنده : دوزال

 

پوران دخت : شاهنشاه ایران در زمان ساسانی . وی زنی بود که بر بیش از ١٠ کشور آسیایی پادشاهی میکرد .او پس از اردشیر شیرویه به عنوان بیست و پنجمین پادشاه ساسانی بر اریکه شاهنشاهی ایران نشست و  فرامانروایی نمود .
 


 

 



چهار شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, :: 10:15 ::  نويسنده : دوزال

 


گردیه :
بانوی جنگجوی ایرانی . او خواهر بهرام چوبینه بود . فردوسی بزرگ از او به عنوان هسمرخسروپرویز یاد کرده که در چند نبردها در کنار شاهنشاه قرار داشته است و دلاوری بسیاری از خود نشان دادهاست . ( ساسانی ٣۴٨ + شاهنامه فردوسی )٢٧۴
 

 



چهار شنبه 18 فروردين 1392برچسب:, :: 12:15 ::  نويسنده : دوزال

شیرین : شاهزاده ارمنی . ارمنستان یکی از شهرهای کوچک ایران بود و شاه ارمنستان زیر نظر شاهنشاه ایران . خسرو پرویز و شیرن حماسه ای از خود ساختند که همیشه در تاریخ ماندگار ماند . شیرین از خسرو ۴ فرزند به نامهای نستور – شهریار – فرود و مردانشه بدنیا آورد که هر چهار فرزند وی در زندان کشته شدند .
پس او سر بر بالین ( جسد بی جان ) خسرو نهاند و با خوردن زهری عشق اش به خسرو را جاودانه ساخت و هردو جان باختند .



چهار شنبه 18 فروردين 1392برچسب:, :: 10:14 ::  نويسنده : دوزال

 

فرخ رو : نام او به عنوان نخستین بانوی وزیر در تاریخ ایران ثبت شده است وی از طبقه عام کشوری به مقام وزیری امپراتوری ایران رسید .

 
کاساندان : پس از شاهنشاه ایران او نخسین شخصیت قدرتمند کشور ایران بوده است . کاساندان تحت نام ملکه٢٨ کشور آسیایی در کنار همسرش کورش بزرگ حکمرانی میکرده است . مورخین یونانی ( گزنفون ) از ویبا نیکی و بزرگ منشی یاد کرده است .
 

 



چهار شنبه 16 فروردين 1392برچسب:, :: 10:15 ::  نويسنده : دوزال

 

گردآفرید : یکی دیگر از پهلونان سرزمین ایران . تاریخ از او به عنوان دختر گژدهم یاد میکند که بالباسیمردانه با سهراب زور آزمایی کرد . فردوسی بزرگ از او به نام زنی جنگجو و دلیر از سرزمین پاکان یادمیکند .
 

 



درباره وبلاگ


من ... از دیار خطه ی مذهبی و توریستی دوزال به امید آن که مطالبم نیازهای شما دوستان عزیز را فراهم کند و عاشقانه دوستتان دارم
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اقتصادی و گردشگری و آدرس doozal489.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 46
بازدید کل : 9321
تعداد مطالب : 74
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1