اقتصادی و گردشگری
گردش
 
 
یک شنبه 25 فروردين 1392برچسب:, :: 19:56 ::  نويسنده : دوزال

روستاي دوزال از شمال هم مرز با كشور ارمنستان است و پل مرزي ارمنستان واقع در زمينهاي اين روستا قرادارد و در سمت غربي آن بلندي هاي كمتال واقع شده وسمت جنوبي به روسناي نوجه مهر و در شمت شرقي به روستاي تاريخي كوردشت متصل است و و بقعه قديمي آستان امامزاده شعيب در اين روستاست و يك آب انبار قديمي در اين در محل است كه اهالي در زمان قديم از آنجا به عنوان تسويه خانه و يخچال استفاده مي كردند كه نشان از پيشرفته بودن اين منطقه نشان مي دهدو برزگان زيادي در اين روستا پرورش يافتند مانند اديب و اندليب قره جه داغي و غيره



چهار شنبه 18 فروردين 1392برچسب:, :: 12:15 ::  نويسنده : دوزال

شیرین : شاهزاده ارمنی . ارمنستان یکی از شهرهای کوچک ایران بود و شاه ارمنستان زیر نظر شاهنشاه ایران . خسرو پرویز و شیرن حماسه ای از خود ساختند که همیشه در تاریخ ماندگار ماند . شیرین از خسرو ۴ فرزند به نامهای نستور – شهریار – فرود و مردانشه بدنیا آورد که هر چهار فرزند وی در زندان کشته شدند .
پس او سر بر بالین ( جسد بی جان ) خسرو نهاند و با خوردن زهری عشق اش به خسرو را جاودانه ساخت و هردو جان باختند .



چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, :: 11:59 ::  نويسنده : دوزال


گفته اند به ما که اقتصاد یعنی علم منابع محدود. زمین محدود٬ نیروی انسانی محدود٬ سرمایه محدود و ... . اما عشق ... نگفته اند ولی به نظرم عشق یعنی نامحدود. شاید به گونه ای دوست داشتن نامحدود٬ میل نامحدود و ... برای همین است که عنوان این مطلب را گذاشتم رد امکان پذیری٬ چون به نظر می رسد جمع یک محدود در کنار نامحدود غیرممکن باشد. یا باید محدود به سمت نامحدود گرایش پیدا کند و یا باید نامحدود در مرزهای محدود متوقف شود و این شاید برمی گردد به اینکه کدامیک قوی تر باشد.

سوال ۲: عشق قوی تر است یا اقتصاد؟ توضیح: این سوال هیچ ارتباط یا شباهتی به آن سوال ندارد که علم بهتر است یا ثروت.باز هم توضیح: ثروت از علم بهتر است!!! راهنمایی: به دلیل فرسودگی ساختمان این مدرسه راهنمایی تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد.

پاسخ: باید دید اول عاشق شده ای یا اقتصاد دان. اگر اول عاشق شده باشی٬ اقتصاد قوی تر است چون عاقبت روزی باید عشق را در چارچوب های اقتصادی ارزیابی کنی. اگر نخست اقتصاد دان شده باشی عشق قوی تر است چون برای عشق ورزیدن باید از همه قواعد و نظم های اقتصادی عبور کنی.
پیشنهاد: خواهر نظر کارشناسی اش را بگوید همه بدانند که ما چقدر خواهر و برادریم.

ضمنا(۱)٬
من خیلی خوشحالم. من این یادداشت را بدون پیش نویس٬ نوشته ام. با همه مشخصات وبلاگ موافقم. راستی خواهرم٬ در باب عرضه عشق کمی برایم می نویسی؟

ضمنا (۲)٬
از خواهر صمیمانه تقاضا می کنم زود به زود بنویسد که دل کوچک ما نه طاقت انتظار گفته های او را دارد و نه طاقت تحمل ناگفته های خودش را



چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, :: 11:36 ::  نويسنده : دوزال

 

 


هلاله :
پادشاه زن ایرانی که به گفته کتاب دینی و تاریخی بندهش ( ٣٩١ یشتها ۱+۲۷۴ یشتها ۲)کیانیان بر اریکه شاهنشاهی ایران نشست . از او به عنوان هفتمین پادشاه کیانی یاد شده است که نامش را “همایچهر آزاد” ( همای وهمون ) نیز گفته اند . او مادر داراب بود و پس از “وهومن سپندداتان” بر تخت شاهنشاهیایران نشست . وی با زیبایی تمام سی سال پادشاه ایران بود و هیچ گزارشی مبنی بر بدکردار بودن وی و ثبتقوانین اشتباه و ظالمانه از وی به ثبت نرسیده است .
 



چهار شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, :: 11:22 ::  نويسنده : دوزال

 


 
خب.اجازه مي خواهم بعد از اين همه ننوشتن يك نفس عميق بكشم تا بتوانم بقيه مطلب را ادامه بدهم. اولا عذر خواهي بابت تاخيرم و كم كاري هايم . ثانيا سپاس بابت اينكه برادرم يك تنه سنگر اقتصاد عشق مان را در نبود من حفظ كرده و يادداشتهاي جالب و قابل تاملي درج نموده است.
 
اين مدت بعد از كمي تفكر پيرامون هدف مان از تاسيس اين وبلاگ و مطرح نمودن بحث علم اقتصاد عشق (!Loviconomics or Loveconomics ) ، به اين نكته رسيده ام كه اين مضاف و مضاف اليه عجيب ، قرارست چنين معنايي داشته باشند :
پرداختن به معناي عشق همچون يك كالا يا خدمات عرضه شده در فضاي علم اقتصاد. در واقع با همان سبك و سياقي كه علم اقتصاد به تحليل مسائل مي پردازد كه به عقيده من نوعي شبيه سازي يا Simulation انجام مي دهيم.
زيركتيبه!!: خواهر روشن شدن اين مطلب مهم را مرهون توضيحات قبلي برادر مي داند.
 
پرسش :
از منظر اقتصادي (Economic View) ، عشق جزو كالاها طبقه بندي مي شود يا خدمات؟
پاسخ :
از برهان خلف استفاده مي كنيم. از آنجائيكه عشق ، ملموس (Tangilble) نمي باشد كالا نيست. بنابراين خواهر هم با طبقه بندي آن در حيطه خدمات (Service) موافق مي باشد.
 
پس از مشخص شدن اينكه عشق از منظر اقتصادي جزو خدمات طبقه بندي مي شود ، در مرحله بعد به عرضه و تقاضاي آن ورود مي كنيم. اينجا جالب است سخني نقل كنم كه مي گويد :
حتي مي توانيد از يك طوطي هم يك دانشمند اقتصاد بسازيد!! همه آنچه كه بايد بياموزد عبارتست از دو كلمه « عرضه يا Supply » و « تقاضا يا Demand ».
بنابراين نشان از اهميت طرح اين دو واژه در علم اقتصاد را دارد. در علم اقتصاد عشق ، عاشق به عنوان عرضه كننده خدمت عشق يا Supplier و معشوق به عنوان مصرف كننده (Consumer ) و در برخي موارد تقاضا كننده ( Demander ) قلمداد مي شود.
بازاري هم كه در آن خدمت عشق ، عرضه و تقاضا مي شود ، زندگي نام دارد. هي فلاني. زندگي شايد همين باشد. غير از اين است برادر؟
 
خلاصه نتايج اين پست : 1- مبناي علم اقتصاد عشق همان شبيه سازي يا Simulation با علم اقتصاد رايج است 2- علم اقتصاد عشق ، علم پرداختن به مفاهيم مطروحه حول محور عشق از منظر زوايا و فرمولهاي اقتصادي است. 3- عشق خدمت است. 4- عاشق و معشوق به ترتيب عرضه كننده و مصرف كننده عشق در بازار زندگي مي باشند. 5- معشوق هميشه مصرف كننده (Consumer) عشق است اما لزوما تقاضاكننده (Demander ) عشق نيست.
 
نگارنده : خواهر.
+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم آذر 1384ساعت 0:6  توسط اقتصاد دان عاشق  |  نظر بدهید یک نظر

 
نه. انگار قرار نیست خواهرم بنویسد. اینکه من می نویسم برای این است که نمی خواهم حاصل این تلاش مشترک و دوست داشتنی از بین برود. ظاهرا این روزها اقتصاد عشق خواهرم کمی کساد است و از همین رو بنده برای جلوگیری از تعطیلی بنگاه بایستی به هر نحو ممکن قیمت را بالاتر از هزینه متغیر متوسط نگاه دارم تا جلوی ورشکستگی را بگیرم.
با خودم فکر می کردم که عشق یک کالاست یا نوعی از خدمات. در اقتصاد تولیدات را به دوبخش کالا و یا خدمات تقسیم می کنند. البته در طی سالهای گذشته بحث اطلاعات و فرآیندها هم مورد نظر بوده است. به عنوان مثال تولید فولاد٬ تولید کالاست و ارائه سرویس بانکی٬ خدمات است. از حدود سال ۹۵  میلادی کارشناسان اقتصادی با این مشکل مواجه شدند که یک نرم افزار کالاست و یا خدمات. چون نرم افزار بر روی یک لوح فشرده قرار می گرفت و نه جایی را اشغال می کرد و نه به صورت یک خدمت ارائه می شد. (ببخشید که این بخش اقتصادیش بیشتر از عاشقانه اش شد).
حالا خودمانیم. عشق از جنس کالاست یا خدمات. آیا عشق را می شود وزن کرد؟ این سوالی است که خیلی دلم می خواهد پاسخی برایش بیابم. به نظرم عشق به خدمات بیشتر شبیه باشد تا کالا. هرچند ما وقتی کلمه خدمات را می شنویم یاد شرکت های خدمات نظافتی و قراردادهای پیمانکاری می افتیم. انگار عشق مانند یک سرویس از سوی عاشق به معشوق ارائه می شود. مصدرش شاید بشود عشق ورزیدن. فقط مشکلش این است که یک نفر می تواند بدون اینکه کسی بخواهد هم عشق بورزد در حالی که در اقتصاد چنین چیزی به هیچ وجه معقول نیست که سرویسی ارائه شود که متقاضی ندارد.
واقعا از منظر اقتصادی ماهیت عشق چیست؟ کاش خواهرم در قالب یک یادداشت به من جواب ده

 



چهار شنبه 20 فروردين 1392برچسب:, :: 11:19 ::  نويسنده : دوزال

 

تولید یکی از نظریات اساسی در علم اقتصاد است. این نظریه به صورت عمده پیرامون این نکته بحث می کند که برای تولید مقدار مشخصی از کالا و خدمات چه مقدار از منابع و با چه نسبتی بایستی با یکدیگر ترکیب شوند تا محصول مورد نظر تولید شود. این نظریه به میزان اثرگذاری هر یک از منابع در فرآیند تولید می پردازد و شاخص هایی چون تولید متوسط٬ تولید نهایی و تولید کل را تحت نظر قرار میدهد. ورودی های یک تابع تولید را نهاده های تولید و خروجی های آن را ستاده تولید می نامند.
در اقتصاد عشق ما٬ عشق می تواند خود یک محصول نهایی فرض شود. در این صورت بایستی بررسی کرد که چه اقلامی بایستی بایکدیگر ترکیب شود تا عشق تولید شود. یا به قول بعضی ها عشق در و شود. به صورت ریاضی می توان گفت که بایستی در نهایت این بحث٬ به تابعی مانند ذیل برسیم که بر اساس آن٬ عشق مبتنی بر نهاده هایش قابل بیان باشد.
TLP = f (A1, A2, A3, ..., An)   TLP: Total Love Production
بعد مي توان به ازاي هر يك از اين موارد٬ بررسي كرد كه آيا مشتق اول و دوم تابع نسبت به آن عامل مثبت است يا منفي. بر اين اساس ويژگي هاي تابع توليد عشق را شناسايي كرد. من يكي از عوامل بسيار موثر را در توليد عشق توسط يك فرد و يا حتي در سطحي وسيع تر توسط يك زوج و يا يك جمع٬ شرايط محيطي رشد و پرورش مي دانم. در واقع من براي A1 محیط خانوادگی است. کسانی که در خانواده ای مهربان و دارای روابط صمیمانه رشد می کنند و بزرگ می شوند قادرند احساسات خود را بهتر بروز داده و در مجموع روابط عاشقانه تری از خود نشان دهند. مشتق اول نسبت به این متغیر مثبت است یعنی هرچه این محیط صمیمی تر و عاطفی تر باشد میزان بروز عشق بیشتر خواهد بود اما مشتق دوم منفی است. یعنی رشد اثرگذاری کاهنده است.
فکر می کنم برای شروع دوباره این یادداشت ها٬ همین قدر کافی باشد. خوشحال میشوم اگر مخاطبان این یادداشت ها نیز در صورت تمایل٬ در یافتن عوامل موثر بر بروز عشق توسط یک فرد با ما همکاری کنند

 



چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, :: 10:24 ::  نويسنده : دوزال


 

 

 
 
مقررات صادرات، واردات و امور گمركي مناطق آزاد تجاري - صنعتي جمهوري اسلامي ايران  

 

فصل اول - تعاريف:

 

 

ماده 1ـ در اين تصويب‏نامه واژه‏هاي زير به جاي عبارت‏هاي مشروح مربوط به كار مي‏روند:
منطقه : هر يك از مناطق آزادتجاري ــ صنعتي است كه به موجب قانون تأسيس شده يا مي‏شوند.

 

قانون : قانون چگونگي اداره مناطق آزاد تجاري ــ صنعتي جمهوري اسلامي ايران ــ مصوب ــ 1372و ساير قوانيني كه در اين زمينه در آينده تصويب خواهدشد.

 

قلمرو گمرگي : كشور جمهوري اسلامي ايران، آب‏هاي سرزميني و حريم هوايي آن است كه در آنجا قوانين گمركي و صادرات و واردات كشور به طور كامل اجرا مي‏شود.

 

شوراي‏عالي : شوراي‏عالي مناطق آزاد تجاري ــ صنعتي جمهوري اسلامي ايران.
سازمان : سازمان هر منطقه آزاد تجاري ــ صنعتي

 

عوارض بندري و فرودگاهي : وجوهي است كه سازمان در قبال ارايه تسهيلات بندري و فرودگاهي براي حمل و نقل دريايي، هوايي و تردد هواپيما از صاحبان كالا و يا مؤسسات حمل و نقل هوايي دريافت مي‏كند.

 

هزينه‏هاي خدماتي : وجوهي است كه بابت خدمات انبارداري، تخليه، باربري، بارگيري، صفافي، خن‏كاري، خدمات فوق‏العاده، آزمايش و تعرفه‏بندي، صدورگواهي مبدأ و خدمات ديگري كه هنگام صادرات، واردات قطعي و موقت، ترانزيت، ترانسشيپ و مرجوع كردن (اعاده به خارج) كالا انجام و توسط سازمان هر منطقه وصول مي‏شود.

 

ارزش افزوده : ما به التفاوت قيمت كالا پس از كسر ارزش موادي كه در توليد آن به كار رفته است.
ارزش : در خصوص كالاي وارده به مناطق آزاد عبارتست از بهاي سيف كالا.

 

مقررات صادرات،واردات و امورگمركي‏مناطق‏آزاد : مقرراتي است كه در چارچوب قانون چگونگي اداره مناطق آزاد با تصويب شوراي‏عالي و توسط سازمان در مناطق آزاد اجرا مي‏شود.

 

گمرك سازمان : واحدي از زير مجموعه سازمان منطقه مي‏باشد كه مجري مقررات صادرات و واردات در هر منطقه است.

 

اداره گمرك مستقر در منطقه : واحدي از زير مجموعه گمرك ايران است كه مجري مقررات صادرات و واردات مي‏باشد.
 

 

فصل دوم ــ فعاليت‏ها و عمليات مجاز گمركي در منطقه و مقررات مربوط به آن

 

 الف ــ ورود كالا به ‏مناطق آزادتجاري ــ صنعتي جمهوري‏ اسلامي ‏ايران
 

 

ماده 2ـ ورود هرنوع كالا به هريك از مناطق مجاز است. به استثناي كالاهايي كه به موجب شرع مقدس اسلام يا قوانين كشور (كه در آنها نام مناطق آزاد تصريح شده باشد) ممنوع، يا بر اساس مقررات ويژه منطقه غيرمجاز مي‏شود.

 

تبصره ـ ورود كالا با مبدأ ساخت اسراييل به منطقه ممنوع است.

 

ماده 3ـ سازمان مكلف است آمار ماهانه كليه كالاهاي وارده به منطقه رابراي ثبت آماري گمركي به وزارت بازرگاني و گمرك ايران بفرستد.

 

ماده 4ـ ترتيب ورود كالا به منطقه تابع ضوابط تعيين شده به وسيله سازمان منطقه است كه با كمترين تشريفات انجام مي‏شود، ولي در هر حال رعايت مقررات و ضوابط بهداشتي، امنيتي، فرهنگي و استاندارد براساس ضوابط مورد عمل در منطقه الزامي است.

 

تبصره ـ ضوابط بهداشت انساني را سازمان با هماهنگي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تعيين خواهد نمود.

 

ماده 5 ـ ورود كالا به منطقه از راه‏هاي زير مجاز وتابع اين مقررات مي‏باشد:

 

1ـ كالاهايي كه از خارج يا ساير نقاط كشور و يا ديگر مناطق آزاد تجاري ــ صنعتي كشور، وارد منطقه مي‏شوند، چنانچه از نوع مصالح، ابزار و لوازم ساختماني براي احداث واحد توليدي، تجاري، خدماتي، مسكوني و فعاليت‏هاي زيربنايي )به استثناي وسايل تزييني و مبل( باشند، با تشخيص سازمان منطقه و به ميزان مورد نياز از پرداخت عوارض بندري و فرودگاهي معاف هستند ولي مشمول پرداخت هزينه‏هاي خدماتي مي‏باشند.

 

2ـ ماشين‏ آلات، مواد اوليه، اجزا و قطعات مورد نياز توليد، تجهيزات و ابزارآلات توليدي، قطعات يدكي ماشين‏آلات توليدي و وسايل نقليه سرمايه‏اي )به استثناي اتومبيل سواري و قايق تفريحي( از پرداخت عوارض بندري و فرودگاهي معاف ولي مشمول پرداخت هزينه‏هاي خدماتي مي‏باشند.

 

3ـ كالاهايي كه از خارج يا ساير مناطق آزاد كشور، (به استثناي كالاهاي موضوع بندهاي 1 و 2 اين ماده) به منطقه وارد و ترخيص قطعي مي‏گردند، مشمول پرداخت عوارض بندري و فرودگاهي مي‏باشند و در صورتي كه كالاهاي مذكور صدور مجدد شوند، صرفا عوارض بندري و فرودگاهي اخذ شده قابل استرداد خواهد بود.

 

4ـ ورودكالا به منظور نگهداري اماني در انبارهاي زير كليد منطقه براي مهلت معين مجاز است. انتقال كالاي مذكور به اين انبارها تابع تشريفات ترانزيت داخلي منطقه است و استفاده و نقل و انتقال كالا از اين انبارها بدون اطلاع و كسب مجوز يا انجام تشريفات به هر منظور تخلف از اين مقررات محسوب مي‏شود.

 

5 ـ به استثناي مواردي كه سازمان هر منطقه، ترتيب ديگري مقرر دارد، ورود كالا از خارج، ساير مناطق آزاد كشور يا از قلمرو گمركي، براي عرضه در نمايشگاه، صادرات مجدد، بسته‏بندي مجدد، تفكيك، درجه‏بندي، پاك كردن، مخلوط كردن و عمليات مشابه به صورت موقت و با پرداخت هزينه‏هاي خدماتي تحت نظارت سازمان هر منطقه مجاز است. استفاده يا فروش اين كالاها كه از خارج وارد شده، در منطقه بر اساس ارزش كالا هنگام ورود به منطقه مشمول پرداخت عوارض بندري و فرودگاهي و انجام تشريفات ترخيص قطعي مي‏باشد.

 

تبصره ـ كالاهايي كه به منظور تكميل يا تعمير از خارج يا از ديگر مناطق آزادكشور يا از ساير نقاط كشور وارد منطقه مي‏شوند به صورت ورود موقت و بر اساس ضوابط منطقه و با معافيت از عوارض بندري و فرودگاهي ولي با پرداخت هزينه‏هاي خدماتي مجاز است. مهلت نگهداري اين كالاها به صورت موقت در مناطق حداكثر دو سال خواهد بود.
 
6 ـ ورود و تخليه كالا در بنادر منطقه كه سازمان منطقه اعلام مي دارد، به منظور ترانس شيپمنت و ترانزيت خارجي، با پرداخت هزينه خدماتي انجام تشريفات مقرر مجاز است.

 

7ـ كليه كالاهايي كه از خارج كشور به مقصد مناطق آزاد يا از مناطق آزاد به مقصد شترانزيت خارجي موضوع فصل هفتم آيين‏نامه اجرايي قانون امور گمركي بوده و در نهايت سادگي و با كمترين تشريفات انجام خواهد شد.

 

تبصره ـ ترانزيت خارجي كالاهاي ممنوعه قانوني مستلزم اخذ مجوز از شوراي‏عالي مناطق آزاد مي‏باشد.

 

 

 ب ــ صدور و خروج كالا از مناطق آزاد تجاري ــ صنعتي جمهوري اسلامي ايران

 

 
ماده 6 ـ سازمان مجاز است با رعايت مقررات مربوط نسبت به صدور گواهي مبدأ براي كالاهايي كه از منطقه خارج مي‏شود، اقدام نمايد. مراجع رسمي ذيربط در داخل كشور موظف هستند گواهي مبدأ صادره را بپذيرند.

 

ماده 7ـ صدور كالا از مناطق تابع ضوابط تعيين شده به وسيله سازمان منطقه در چارچوب اين مقررات است كه در نهايت سادگي و با كمترين تشريفات خواهدبود.

 

تبصره ـ مانيفست وسايل نقليه‏اي كه به مقصد كشورهاي خارجي، ديگر مناطق آزاد كشور و يا سايرنقاطكشور از منطقه‏خارج‏مي‏شوند، با تأييد سازمان معتبر خواهد بود.

 

ماده 8 ـ سازمان مكلف است آمار ماهانه كليه كالاهاي صادره از منطقه را براي ثبت آماري به وزارت بازرگاني و گمرك ايران ارسال نمايد.

 

ماده 9ـ صدور و خروج كالا ازمنطقه طبق مقررات و به روش زيرمجاز است:

 

1ـ صدور كالاي ساخته شده در منطقه به خارج از كشور يا ديگر مناطق آزاد كشور اعم از آنكه مواد اوليه به كار رفته در آن از داخل كشور و يا خارج يا از ديگر مناطق كشور تأمين شده باشد مجاز و مستلزم تنظيم اظهارنامه صادراتي به منظور ثبت آماري مي‏باشد.

 

2ـ ورود كالاي توليدشده در منطقه به ساير نقاط كشور در حد ارزش افزوده به اضافه مواد اوليه داخلي به كاررفته در آن از پرداخت حقوق گمركي و سود بازرگاني معاف مي‏باشد و تنها حقوق گمركي و سود بازرگاني مواد اوليه و قطعات وارداتي به كار رفته در كالاي ياد شده دريافت خواهد شد.

 

3ـ ورود كالاهاي خارجي (اعم از كالاي مصرفي، مواداوليه و ماشين‏آلات و ساير كالاها) كه عينا از منطقه به ساير نقاط كشور ارسال مي‏شود، مجاز است ولي ترخيص آن موكول به رعايت مقررات عمومي صادرات و اردات و مقررات گمركي كشور خواهد بود.

 

4ـ صدور كالاهاي داخلي از منطقه به خارج كشور كه عينا صادر مي‏شوند، موكول به رعايت مقررات عمومي صادرات و واردات كشور است.

 

5 ـ خروج كالاهايي كه از ساير نقاط كشور به منظور تعمير يا تكميل به صورت موقت به منطقه وارد مي‏شوند وپس از تكميل يا تعمير به كشور اعاده مي‏شوند مجاز و تابع تشريفات مقرر در قانون امورگمركي مي‏باشند و بابت ارزش دستمزد عمليات تعمير يا تكميل از حقوق گمركي و سود بازرگاني معاف بوده ولي قطعات و قسمتها و لوازم تعويض يا اضافه شده كه منشأ خارجي داشته باشند، مشمول حقوق گمركي و سود بازرگاني بر اساس مقررات عمومي صادرات و واردات كشور مي‏باشند.

 

6 ـ اعاده عين كالاي وارده خارجي به خارج ا زكشور يا اعاده كالاي وارده از ساير نقاط كشور به داخل كشور، با اجازه سازمان منطقه مجاز است.

 

7ـ خروج موقت كالا از منطقه به منظور تعمير يا تكميل در خارج يا در ساير نقاط كشور (به استثناي كالاهايي كه از ساير نقاط كشور به منطقه وارد شده است) با مجوز قبلي سازمان مجاز و هنگام بازگشت به منطقه از عوارض بندري و فرودگاهي معاف است.

 

ماده 10ـ صدور يا خروج كالا از اماكن منطقه تحت هريك از عناوين مذكور در بندهاي ماده (9) در صورت استفاده از خدمات و امكانات منطقه، مشمول پرداخت هزينه‏هاي خدماتي به منطقه خواهد بود.

 

 پ ــ مقررات كالاي همراه مسافر

 

ماده 11ـ مسافراني كه از كشورهاي خارج يا ساير مناطق، از طريق فرودگاه يا بنادر مجاز مستقيماً وارد منطقه مي‏شوند، اعم از ايراني و يا خارجي مجازند كالا در حدي كه جنبه تجاري نداشته باشد (به استثناي كالاي ممنوعه شرعي و قانوني) به منطقه وارد و با معافيت از عوارض بندري و فرودگاهي ترخيص نمايند.

 




چهار شنبه 30 فروردين 1392برچسب:, :: 10:22 ::  نويسنده : دوزال

 

 
مختصري درباره گردشگري شهرستان جلفا
 
شهرستان جلفا در کناره رودخانه مرزي ارس ، يکي از مناطق زيباي
 طبيعي بکر و دست نخورده کشور است که در 120 کيلو متري تبريز
و 50 کيلومتري شمال شهر مرند واقع شده و از دو بخش مرکزي و
 سيه رود تشکيل شده و مرکز آ ن شهر جلفا و قطب جمعيتي آن
 هاديشهر مي باشد. و بخش اعظم آن کوهستاني است و در بين
شهرستانهاي کليبر ، ارسباران ، مرند ، خوي و در جنوب جمهوري هاي
 خود مختار نخجوان و ارمنستان  قرار دارد.
قسمتي از شهرستان كه در حاشيه رودخانه ارس واقع شده اصولاً
داراي آب و هواي گرم و معتدل بوده اما مناطق ييلاقي آن در ارتفاعات
عمدتاً از آب و هواي خنك در تابستان‌ها و برف و كولاك شديد در
زمستان‌ها برخوردارند. گرم‌ترين و سردترين ماه سال تير و بهمن
 مي‌باشند. دماي متوسط سالانه در ايستگاه هواشناسي  8/15
درجه سانتيگراد ميباشد.
همچنين ميانگين ده ساله بارش در اين ايستگاه 176 ميليمتر ميباشد
که با افزايش ارتفاع ميزان نزولات نيز افزايش مي‌يابد
 
  در اين شهرستان پناهگاه حيات وحش " کيامکي " قرار گرفته که
نام اين پناهگاه ، از کوه 3347 متري " کيامکي داغي " که از مهمترين
ارتفاعات شهرستان به شمار مي آيد ، برگرفته شده است . در دامنه
 شمالي ارتفاعات کيامکي داغ و داخل يکي از دره هاي نزديک روستاي
 داران ، آبشار زيبايي با نام " آسياب خرابه " قرار دارد که اطراف آنرا
درختچه هاي انجير ، زرشک و نسترن هاي وحشي پوشانده است .
در محل ريزش آب ، گياهان آبزي و کنارآبزي نظير خزه ، پرسياوش و
بولاغ اوتي روييده است که بر زيبايي هاي آبشار مي افزايد. يکي از
ويژگي هاي منحصر به فرد آبشار ، آن است که به علت مقاومت
نداشتن طبقات آهکي، قسمت زيرين آبشار عقب نشيني کرده است
و بدين ترتيب، در اين قسمت حفره اي به وجودآمده است و در اين
 حفره ، درختان بيد تنومندي روييده اند که سايه اندازشان محل
مناسبي براي استراحت گردشگران است . همچنين وجود
دره ماهاران در نزديکي روستاي قشلاق در دامنه شمالي کامکي
 داغ و ييلاق " قره چي " در ناحيه جنوبي منطقه کيامکي موجب
شده است همه ساله بسياري از علاقه مندان طبيعت ،
 گردشگران و کوهنوردان در کنار دامداران مهاجر به ديدن
آبشارها ، علفزارهاي وحشي و مناطق ييلاقي اين ناحيه است
در اين منطقه به علت وجود اختلاف ارتفاع بسيار در يك
محدوده و تفاوتهاي اقليمي متفاوت، فصول رويش گياهان
متنوع است. درحاليكه در اواخر زمستان و اوايل بهار در
 كناره‌هاي رودخانه ارس درختان به شكوفه نشسته و گل و گياه
 حال و هواي بهاري را در منطقه بوجود آورده است. ارتفاعات
جنوبي خصوصاً ارتفاعات كيامكي داغ پوشيده از برف بوده
و اوج رويشهاي آن در اواخر بهار و اوايل تابستان اتفاق مي‌افتد.
 وجود اين تنوع اقليمي خود بر جذبه‌هاي توريستي منطقه
افزوده و علي‌رغم عدم شناخت عموم از جاذبه‌هاي طبيعي
موجود در منطقه باز هم تعداد كثيري از علاقمندان به طبيعت
 در فصول مختلف سال از زيبايي‌هاي اين منطقه استفاده
 مي‌كنند. در ايام نوروزي به علت رويش لاله‌اي رنگارنگ
 در دامنه اي كوهستاني كنتال و قلعه علي‌بيگ كه به
صورت مزرعه‌اي از لاله‌ منظره بسيار بديع و زيبايي را
بوجود مي‌آورد تعداد زيادي از دوستداران طبيعت به منطقه
 مراجعه و از تماشاي اين منظره بهره‌مند مي‌شوند.
وجود آثار باستاني و تاريخي در اين منطقه ، نشانگر قدمت
تاريخي آن است . برخي از آثار تاريخي ، استحکامات و
قلعه هاي جنگي هستند که مردم منطقه براي دفاع يا
 تهاجم از آنها استفاده مي کرده اند. يکي از مهم ترين
اين آثار " قلعه علي بيک " است . اين قلعه در  بالاي
 صخره هاي کامتال واقع شده است. مصالح به کار رفته
 و سبک معماري در اين قلعه بيانگر آن است که قدمت
تاريخي ساختمان به دوران پيش از اسلام باز مي گردد.
 شهرت يافتن اين قلعه به نام " علي بيک " از آن روست
که او يکي از خوانين قفقازي بوده و از منطقه تحت سلطه
 صفويه گريخته و در اين قلعه اقامت گزيده است. در حال
 حاضر ، فقط آثار ديوارهاي جانبي ساختمان اصلي و دروازه
ورودي قلعه که از يک طاق ضربي با سنگهاي تراشيده تشکيل
 يافته است ، باقي مانده و بقيه تخريب شده اند.
از ديگر آثار تاريخي و مذهبي منطقه مي توان " گور قلعه يي "
 در يک کيلومتري شرق روستاي مارازاد ،  حمام
عباس ميرزاي قاجار واقع در روستاي کردشت که داراي سابقه
 تاريخي درخشاني است
 و از معماري بسيار زيبايي برخوردار بوده و از بناهاي
 دوره صفويه است كه توسط حاكمان مستقر در قلعه
كردشت كه از موقعيت نظامي ويژه‌اي برخوردار بوده بنا
 شده است. اين حمام در حال حاضر از بناهاي تاريخي
محسوب و تحت مراقبت مي‌باشد امامزاده محمد در قريه
" نوجه مهر " که طبق شجره‌نامه از نواده امام جمعفر صادق
 (ع) بوده و در دوران حكومت صفويه زندگي و در همان دوران
وفات و در اين مكان به خاك سپرده شده است ، امامزاده شعيب
كه به اواخر قرن هفتم زمان حكومت ايلخانيان منتسبت شده و
در روستاي دوزال واقع شده ، امامزاده اسماعيل در روستاي زاويه
، کليسا خرابه ( سنت استپانوس ) در 15 کيلومتري غرب شهر
جلفا و کل تپه ( تپه خاکستر ) که بقاياي يک آتشکده قديمي در 
 هاديشهر است را نام برد.

 



چهار شنبه 26 فروردين 1392برچسب:, :: 10:20 ::  نويسنده : دوزال

کلیسای سنت استپانوس * آذربایجان شرقی*
 
کلیساى سنت استپانوس در ۱۶ کیلومترى غرب جلفا و به فاصله ۳ کیلومترى کرانه جنوبى ارس و در روستاى متروکه اى به نام دره شام قرار دارد. نام کلیسا برگرفته شده از نام استپانوس شهید اول راه مسیحیت مى باشد و به علت استقرار آن در روستاى دره شام به این نام نیز خوانده مى شود.درباره تاریخ بناى کلیسا، اظهارات گوناگونى ابراز شده است. عده اى آن را از بناهاى اوائل مسیحیت، مى دانند برخى چون تاورنیه بناى آن را به دوره صفویه نسبت مى دهند. در حالى که شیوه معمارى بنا،مصالح ساختمانى و تزئینات مفصل و زیباى آن مؤید این مطلب است که کلیسا همانند و هم زمان با کلیساهائى چون طاطائوس در بین قرن چهارم تا ششم هجرى (دهم تا دوازدهم میلادى) ساخته شده است و سبک معمارى آن تلفیقى از شیوه هاى مختلف معمارى اورارتو، اشکانى و رومى است که به شیوه ارمنى نیز معروف مى باشد.این کلیسا در محوطه اى محصور از درختان و دره سرسبزى واقع شده و حصارى سنگى که بنا را احاطه نموده باروئى است بلند با هفت برج نگهبانى و پنج پشت بند استوانه اى سنگى شبیه دژهاى مستحکم دوره ساسانى و قرون اولیه اسلام است.
دروازه این بارو در وسط دیوار غربى تعبیه شده و داراى درى چوبى و آهن کوبى شده مى باشد. در پایه هاى طرفین و طاق جناغى آن، سنگ تراش با حجارى هاى ظریف به کار رفته و نقش برجسته اى از حضرت مریم (ع) و کودکى حضرت عیسى (ع) که در پیشانى طاقنماى آن به چشم مى خورد. در کلیسا به راهرو باریک و تاریکى باز مى شود. که از جنوب به دیرها و از شمال به کلیسا و از شرق به اصطبل و انبار علوفه راه دارد.
بناى کلیسا از سه قسمت تشکیل شده:
 برج ناقوس: بر روى ایوان دو طبقه اى متصل به دیوار جنوبى کلیسا قرار گرفته و داراى گنبدى هرمى شکل هشت ضلعى است که بر روى هشت ستون استوانه اى از سنگ سرخ با سرستونهاى زیبا استوار گردیده است.
پیشانى طاقهاى بین این ستونها که پا طاق گنبد برج محسوب مى شوند با نقوش برجسته فرشته، صلیب، ترنج، ستاره گل هشت پرزینت یافته است. این برج در زمان عباس میرزا نایب السلطنه مرمت شده است.
 نمازخانه: نمازخانه در زمینى به ابعاد ۱۶در۲۱ متر بنا گردیده است. در ورودى منبت کارى با تزئینات بسیار زیباى آن در وسط ضلع غربى تعبیه شده و از آثار نفیس اوایل دوره قاجاریه و احتمالاَ زمان عباس میرزا السلطنه به شماره مى آید.
حجارى پایه ها و طاقناها و نیم ستون ها و زنجیره هاى جوانب و مقرنس کارى ها و تزئینات طاق سردر به قدرى بدیع است که بى شک از شاهکارهاى هنر حجارى محسوب مى شود.
کتیبه اى از سنگ ماسه اى سرخ رنگ به خط نستعلیق بر بالاى در ورودى و زیر طاق مدخل کلیسا به چشم مى خورد که مورخ به سال ۱۲۴۵ هجرى قمرى مبنى بر خرید قریه دره شام جلفا توسط عباس میرزا ناب السلطنه فرزند فتحعلیشاه از مجبعلى بیگ نخجوانى به مبلغ سیصد تومان و وقف آن به کلیساى سنت استپانوس است.
نقش برجسته هایى از حواریون و قدیسین و فرشتگان بر پیشانی طاقنماهاى اضلاع شانزده گانه گریو گنبد که در حقیقت پاطاق گنبد و زیباى نماز خانه کلیسا محسوب مى شود مشاهده مى گردد، پوشش این گنبد به صورت هرمى با سبک خیارى سى و دو پهلوئى است که بر روى یک پلان ستاره شکل شانزده پر قرار گرفته است. داخل طاقنماهاى گریوگنبد یک در میان پنجره اى تعبیه شده که طاق هلالى تودر توئى دارد و بالاتر از پنجره، تصویر برجسته یکى از حواریون در داخل قابى چهار گوش نماى بیرونى آن را زینت مى دهد. تصور نمى رود بتوان حق توصیف طرح هاى زیبا و جالب توجه این گنبد، نقش برجسته ها، سنگ نبشته ها، مجسمه ها، ظرائف هنرى و معمارى گنبد را در این مختصر ادا نمود.
فضاى داخل کلیسا به صورت صلیب مى باشد که از سه قسمت ایوان نمازخانه و محراب تشکیل شده است. ایوان بر روى دو ستون و دو نیم ستون قرار گرفته در پشت آن و زیر گنبد اصلى نمازخانه کلیسا واقع شده است. گوشه هاى مقرنس پاطاق گنبد داراى تصاویرى رنگى است که شیوه نقاش هاى مذهبى قرن ۱۶ و ۱۷ میلادى را به یاد مى آورد.
محراب در جانب شرقى نمازخانه قرار گرفته که ۹۶ سانتیمتر از کف نمازگاه بلندتر است. ازاره محراب از سنگ مرمر است و بالاى این ازاره ها را هفت طاقنماى جناعى دو طبقه زینت مى دهد. از جمله تزئینات شگرف درون معبد سه نمازگاه سنگى انفرادى با حجارى هاى زیباست یکى از این نمازگاهها را در وسط محراب قرار داده اند و دو تاى دیگر در طرفین شمالى و جنوبى و نمازخانه بزرگ و در محاذات همدیگر قرار گرفته اند. این نمازگاهها از آثار دوره قاجار به حساب مى آیند.
 اجاق دانیال: تالارى است متصل به دیوار شمالى کلیسا که ۶ متر عرض و قزیب ۲۰ متر طول دارد و به سه قسمت مساوى تقسیم مى شود:
۱- اجاق دانیال که به وسیله دیوار از تالار جدا شده و به نام دانیال از قدیسین قرن پنجم میلادى معروف است.
۲- تالار اجتماعات در وسط قرار گرفته.
۳- محل غسل تعمید در انتهاى شرقى تالار واقع است که در آن سکوى بلندى به چشم مى خورد که میز سنگى غسل تعمید در وسط آن نهاده شده است.
دیرى در کنار کلیسا وجود دارد که در چهار طرف آن اتاقهایى وجود داشته که طبقه فوقانى آن جهت استراحت مسافرین و زائرین و طبقه زیرین محل اصطبل چهار پایان آنان بوده است. این دیر فعلا در دست تعمیر است. درباره تاریخ بناى این کلیسا که یکى از شاهکارهاى معمارى است. مطالب مختلفى نوشته شده است. برخى بدون توجه به وقایع تاریخى و تاریخ تطور شیوه هاى معمارى بناى آن را تا نخستین سده هاى مسیحیت پیش برده اند در حالیکه شیوه بنا و مصالح ساختمانى و تزئینات هنرى نشان مى دهند که بناى این کلیسا همزمان با کلیساهاى آختارمار و طاطائوس احداث شده است.
صدها سنگ نبشته به زبان ارمنى در داخل و خارج بنا نصب شده است که اگر این سنگ نبشته ها به زبان فارسى ترجمه گردد بانى و معمار و تاریخ بناى کلیسا حتى قسمتهایى از تاریخ اقوامى که در این سرزمین مى زیسته اند. روشن خواهد شد. اخیراَ کارهاى مرمتى بسیارى جهت استحکام بخشى این بنا و آماده سازى آن براى بازدید جهانگردان توسط میراث فرهنگى آذربایجانشرقى صورت گرفته است و جاده سابق آن نیز به نحو مطلوبى تعریض و آسفالت گردیده است



چهار شنبه 22 فروردين 1392برچسب:, :: 10:18 ::  نويسنده : دوزال

 

بسمه تعالي

سر سلسله امرا را كردگار احد، امر و عمر سرمد دهاد. دعا گو محمد ساوه ای در كلك و مداد ساحرم و در علم و سواد ماهر. ملك الملوك كلامم و معلم مسائل حلال و حرام. در كل ممالك محروسه اسم و رسم دارم. درهرعلم معلم و در هراصل موسسم .در كلك عماد دومم درعالم، درعلم وحكم مسلم كل امم سرسلسله اهل كمالم اما كوطالع كامكار و كو مرد كرم؟

دلمرده آلام دهرم. كوه كوه دردها در دل دارم. مدام در دام وام، و علي الدوام در ورطه آلام دهرم هر سحر و مسا در واهمه و وسواس كه مداح که گردم و كرا واسطه كار آرم كه مهامم را اصلاح دهد و دو سه ماهم آسوده دارد. مكرر داد كمال دادم و در هر مورد مدح معركه ها كردم. همه گوهر همه در، همه لاله همه گل، همه عطار روح همه سرور دل، اما لال را مكالمه و كررا سامعه و كور را مطالعه آمد. همه را طلا سوده در محك ادراك آورده احساس مس كردم و لامساس گو آمدم. اما علامه دهرم، ملولم و محسود و عوام كالحمار محمود و مسرور ... لا اله الا الله وحده وحده دلا در گله مسدود دار در همه حال كه كارهاي همه عكس مدعا آمد علاوه همه دردها و سرآمد كل معركه ها عروس مهر در آرامگاه حمل در آمد. عالم و عام لام و كرام، صالح و طالح، صادر و وارد، كودك و سالدار، گدا و مالدار، همه در اصلاح اهل و اولاد و هر كس هر هوس در معامله و سودا دارد آماده و اطعمه و هر سماط گرد آورده، حلوا و كاك، سركه و ساك، كره و عسل، سمك و حمل، گرمك و كاهو، دلمه و كوكو، امرود و آلو، الي كلم كدو، همه در راه، مكر دعاگو كه در كل محرومم و در حكم كاالمعدوم. اگر موهوم و معلول معدل سه صاع و دو درم ارده گردد حامد و مسرورم. مگر كرم سر كار اعلي كه سرالولد و سرالوالد در او طلوع كرده و دادرس آمده، درد ها دوا، وامها ادا و كامها روا گردد.

له طول عمر كطول المطر سواء له الدرهم، و كه المدر دهد مرد را كام دل كردگار همه عمر آسوده و كامكار دل آرا همه كار و كردار او ملك در سما مادح كار او طول الله عمره و دمره حاسده، هلك اعدانه، اعطه ماله، اصلح احواله و اسعد اولاده مدام السماء

 



چهار شنبه 21 فروردين 1392برچسب:, :: 10:17 ::  نويسنده : دوزال

گشنسب : دختر دیگر رستم – خواهر زربانوی دلیر . نام بانو گشسب جنگجو در برزونامه و بهمن نامه بسیار آمده است . یکی از مشهورترین حکایت های او نبرد سه گانه فرامرز – رستم و بانوگشسب است . او منظومه ای نیز به نام خود دارد که هم اکنون نسخه ای از آن در کتابخانه ملی پاریس و در کتابخانه ملی بریتانیاموجود است



چهار شنبه 20 فروردين 1392برچسب:, :: 10:16 ::  نويسنده : دوزال

 

پوران دخت : شاهنشاه ایران در زمان ساسانی . وی زنی بود که بر بیش از ١٠ کشور آسیایی پادشاهی میکرد .او پس از اردشیر شیرویه به عنوان بیست و پنجمین پادشاه ساسانی بر اریکه شاهنشاهی ایران نشست و  فرامانروایی نمود .
 


 

 



چهار شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, :: 10:15 ::  نويسنده : دوزال

 


گردیه :
بانوی جنگجوی ایرانی . او خواهر بهرام چوبینه بود . فردوسی بزرگ از او به عنوان هسمرخسروپرویز یاد کرده که در چند نبردها در کنار شاهنشاه قرار داشته است و دلاوری بسیاری از خود نشان دادهاست . ( ساسانی ٣۴٨ + شاهنامه فردوسی )٢٧۴
 

 



چهار شنبه 16 فروردين 1392برچسب:, :: 10:15 ::  نويسنده : دوزال

 

گردآفرید : یکی دیگر از پهلونان سرزمین ایران . تاریخ از او به عنوان دختر گژدهم یاد میکند که بالباسیمردانه با سهراب زور آزمایی کرد . فردوسی بزرگ از او به نام زنی جنگجو و دلیر از سرزمین پاکان یادمیکند .
 

 



چهار شنبه 18 فروردين 1392برچسب:, :: 10:14 ::  نويسنده : دوزال

 

فرخ رو : نام او به عنوان نخستین بانوی وزیر در تاریخ ایران ثبت شده است وی از طبقه عام کشوری به مقام وزیری امپراتوری ایران رسید .

 
کاساندان : پس از شاهنشاه ایران او نخسین شخصیت قدرتمند کشور ایران بوده است . کاساندان تحت نام ملکه٢٨ کشور آسیایی در کنار همسرش کورش بزرگ حکمرانی میکرده است . مورخین یونانی ( گزنفون ) از ویبا نیکی و بزرگ منشی یاد کرده است .
 

 



چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, :: 10:12 ::  نويسنده : دوزال


 زربانو : سردار جنگجوی ایرانی . دختر رستم و خواهر بانو گشسب . او در سوار کاری زبده بوده است که در نبردها دلاوری ها بسیاری از خود نشان داده است . تاریخ نام او را جنگجویی که آزاد کننده زال – آذربرزین و تخوار از زندان بوده است ثبت کرده .
 



چهار شنبه 16 فروردين 1392برچسب:, :: 10:11 ::  نويسنده : دوزال

 


پرین :
بانوی دانشمند ایرانی . او دختر کیقباد بود که در سال ٩٢۴ یزدگردی هزاران برگ از نسخه های اوستا را به زبان پهلوی برای آیندگان از گوشه و کنار ممالک آریایی گردآوری نمود و یکبار کامل آنرا نوشت و نامش در تاریخ ایران زمین برای همیشه ثبت گردیده است . از او چند کتاب دیگر گزارش شده است که به احتمال زیاد در آتش سوزی های سپاه اسلام از میان رفته است .
 

 



چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, :: 20:10 ::  نويسنده : دوزال


آذرآناهید :
ملکه ملکه های امپراتوری ایران در زمان شاهنشاهی شاپور یکم بنیانگذار سلسله ساسانی . نام این ملکه بزرگ و اقدامات دولتی او در قلمرو ایران در کتیبه های کعبه زرتشت در استان فارس بارها آمده است و او را ستایش کرده است . ( ٢۵٢ ساسانیان )
 



چهار شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, :: 17:9 ::  نويسنده : دوزال

 


آزرمی دخت :
شاهنشاه زن ایرانی در سال ۶٣١ میلادی . او دختر خسرو پرویز بود که پس از” گشتاسب بنده” بر چندین کشور آسیایی پادشاهی کرد. آذرمیدخت سی و دومین پادشاه ساسانی بود . واژه این نام به چم ( معنی) پیر نشدنی و همیشه جوان است.

 



چهار شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, :: 10:8 ::  نويسنده : دوزال

آرتادخت: وزیر خزانه داری و امور مالی دولت ایران در زمان شاهنشاهی اردوان چهارم اشکانی . به گفته کتاب اشکانیان اثر دیاکونوف روسی خاور شناس بزرگ او مالیات ها را سامان بخشید و در اداره امور مالی خطایی مرتکب نشد و اقتصاد امپراتوری پارتیان را رونق بخشید .
 



چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, :: 10:7 ::  نويسنده : دوزال


آتوسا : ملکه بیش از ٢٨ کشور آسیایی در زمان امپراتوری داریوش. هرودوت پدر تاریخ از وی به نام شهبانوی داریوش بزرگ یاد کرده است و آتوسا را چندین بار در لشگرکشی ها داریوش یاور فکری و روحی داریوش دانسته است . چند نبرد و لشگر کشی مهم تاریخی ایران به گفته هرودوت به فرمان ملکه آتوسا صورت گرفته است .
 



یک شنبه 13 فروردين 1392برچسب:, :: 12:21 ::  نويسنده : دوزال

آرتمیز : نخسیتن و تنها زن دریاسالار جهان تا به امروز . او به سال ۴٨٠ پیش از میلاد به مقام دریاسالاری ارتش شاهنشاهی خشیارشا رسید و در نبرد ایران و یونان ارتش شاهنشاهی ایران را از مرزهای دریایی هدایت می کرد . تاریخ نویسان یونان او را در زیبایی – برجستگی و متانت سرآمد همه زنان آن روزگار نامیده اند.آرتمیس نیز درست میباشد.

 



یک شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, :: 12:16 ::  نويسنده : دوزال

ملکه بیش از ٢٨ کشور آسیایی در زمان امپراتوری داریوش. هرودوت پدر تاریخ از وی به نام شهبانوی داریوش بزرگ یاد کرده است و آتوسا را چندین بار در لشگرکشی ها داریوش یاور فکری و روحی داریوش دانسته است ...
 

یوتاب : سردار زن ایرانی که خواهر آریوبرزن سردار نامدار ارتش شاهنشاهی داریوش سوم بوده است. وی درنبرد با اسکندر گجستک همراه آریوبرزن فرماندهی بخشی از ارتش را بر عهده داشته است او در کوههای بختیاری راه را بر اسکندر بست . ولی یک ایرانی راه را به اسکندر نشان داد و او از مسیر دیگری به ایران هجوم آورد . از او به عنوان شاه آتروپاتان ( آذربایجان ) در سالهای ٢٠ قبل از میلاد تا ٢٠ پس از میلاد نیز یادشده است . با اینهمه هم آریوبرزن و هم یوتاب در راه وطن کشته شدند و نامی جاوید از خود برجای گذاشتند.



یک شنبه 11 فروردين 1392برچسب:, :: 10:53 ::  نويسنده : دوزال



اقتصاددانان نيز مانند ساير اقشار جامعه چند ساعت از اوقات روزانه خود را صرف نوشتن براي هيچ و پوچ مي كنند. شايد اين كار آنها مايه تعجب همگان باشد، چرا كه همه از اين قشر جامعه انتظار دارند تا از قدرت فكري خود براي افزايش بهره وري و سودآوري فعاليت هاي اقتصادي استفاده نمايند.
البته ناگفته پيداست كه نوشته ها و يادداشت هاي آنها در وبلاگ هاي اينترنتي، هواداران زيادي دارد و روزانه هزاران نفر از مردم عادي و حتي از اشخاص متنفذ جامعه نظير كارشناسان مؤسسات مالي و اعتباري بين المللي مانند بانك جهاني، صندوق بين المللي پول و فدرال رزرو آمريكا براي آگاهي يافتن از نقطه نظرات ناگفته آنها، به وبلاگ هاي اختصاصي اقتصاددانان و صاحبنظران اقتصادي سر زده و آنها را مرور مي كنند. جالب است بدانيد كه يكي از وبلاگ نويسان فعال اقتصادي دكتر بِرَد ديلا نگ، استاد دانشگاه بركلي كاليفرنيا مي باشد كه به طور مرتب و روزانه به دو صورت صوتي و تصويري مباحث مختلفي از علم اقتصاد و حتي مباحث متفرقه را در وبلاگ اختصاصي خود به آدرس اينترنتي delong.typepad.com براي علاقهمندان مطرح مي كند. به راستي، چه ضرورتي باعث شده تا صاحبنظري همچون ديلا نگ دست به چنين اقدامي بزند؟
خود آقاي ديلا نگ در پاسخ به اين سؤال و از طريق پست الكترونيكي گفته است كه وبلاگ مكاني براي تضارب آزاد آراء انديشمندان سراسر جهان مي باشد. هرچند اين كار هزينه هايي را به اقتصاددانان برجسته تحميل مي كند، زيرا زمان صرف شده براي تايپ نقطه نظرات در وبلاگ ها مي تواند به نوشتن و گردآوري اطلاعات مستند و همچنين دريافت حق مشاوره براي اقتصاددانان اختصاص يابد. گفتني است، ديلا نگ روزي 90 دقيقه را صرف وبلاگ نويسي مي كند. تنها درآمدي كه وي از اين محل دريافت مي كند، به سفارشات تبليغاتي مربوط مي شود كه وي آن را نيز صرف تأمين هزينه هاي سرور خانگي خود مي نمايد. البته ديلا نگ در اين مسير تنها نيست و گري بيكر، برنده جايزه نوبل اقتصاد، و ريچارد پاسنر، حقوقدان و قاضي دادگاه فدرال آمريكا نيز يك وبلاگ مشترك را در سال 2004 پايه ريزي كرده اند. اين دو همكار كه هر دو در دانشگاه شيكاگو تدريس مي كنند، معتقدند وبلاگ اختصاصي آنها به آدرس اينترنتي becker-posner-blog.com به گردآوري و مستندسازي فوري آراء و عقايد، يافته ها، تصاوير و اخبار وبلاگ نويسان كمك فراواني مي كند. گِرگ منكيو، استاد علوم اقتصادي دانشگاه هاروارد و رييس سابق هيأت مشاوران اقتصادي جرج بوش، ابتدا از وبلاگ اختصاصي خود به عنوان يك ابزار آموزشي استفاده مي كرد.وي از طريق وبلاگ اختصاصي خود به آدرس اينترنتي gregmankiw.blogspot.com نقطه نظراتش راجع به مقالات و ايده هاي جديد اقتصادي مطرح شده توسط سايرين را به صورت ايميل هاي گروهي به آدرس شاگردانش ارسال مي كرد. حال بعد از گذشت چند سال، وبلاگ آقاي منكيو به يك مرجع قابل اعتماد و معتبر پاسخگويي به پرسش هاي اقتصادي مبدل شده است و دانشجويان علوم مختلف اقتصادي و يا ساير علاقه مندان به طور مرتب و روزانه وبلاگ وي را مرور مي كنند.
برخي معتقدند با علاقه اي كه اساتيد دانشگاه هاي مختلف به وبلاگ نويسي پيدا كرده اند و در قبال اين كار نيز هيچ مزدي را دريافت نميكنند، مايه نگراني دانشگاه ها بيش از پيش فراهم شده است، چرا كه بيم آن مي رود با گسترش وبلاگ نويسي و تبديل آن به يك فرهنگ رايج در ميان انديشمندان و اساتيد دانشگاه ها، مراكز آموزش عالي ارزش واقعي خود را از دست داده و از چشم جامعه بيفتند.
از سوي ديگر، با وجودي كه هنوز هيچ شواهدي دال بر وجود رابطه ميان وبلاگ نويسي و كاهش بهره وري بخش چاپ و نشر يافت نشده است، اما بر اساس مطالعه جديدي كه توسط هان كيم و آداير مورس، از دانشگاه ميشيگان و لوييچي زينگالز، از دانشگاه شيكاگو صورت پذيرفته است، مشخص شده كه توانمندي شبكه جهاني اينترنت در توسعه و گسترش دانش به نسبت كلاس هاي درس دانشگاه ها، از حاشيه رقابتي و مزيت نسبي اين مراكز كه زماني به خاطر آن به خود مي باليدند، تا حد زيادي كاسته است. زماني بود كه دانشگاه ها از وجود اساتيد فوق ستاره سودهاي كلاني مي بردند و در مقابل، اساتيد نيز با كوچ كردن از دانشگاهي گمنام به يك دانشگاه معتبر مانند هاروارد، به شدت بر ارزش كاري خود مي افزودند. ولي امروزه جريان مافوق سريع اطلاعات و كمرنگ شدن اهميت موقعيت هاي جغرافيايي- كه وبلاگ ها در اين كمرنگ شدن نقش بيبديلي را ايفا كرده اند - به اساتيد و انديشمندان اين امكان را داده تا به راحتي و بدون هيچگونه مانعي به همكاران برجسته و صاحبنظر خود دسترسي پيدا نمايند.
البته ناگفته نماند كه همه اساتيد دانشگاه ها و اقتصاددانان كار وبلاگ نويسي را به صورت مجاني انجام نمي دهند، بلكه وبلاگ ها به يك منبع درآمد جديد براي آنها تبديل شده است. براي مثال، آنها از طريق وبلاگ هاي اختصاصي خود مي توانند مقالات و كتب تأليفي جديد خود را به معرض فروش بازديدكنندگان بگذارند كه اين تنها يكي از روش هاي درآمدزايي از اين طريق به شمار مي رود.

 



درباره وبلاگ


من ... از دیار خطه ی مذهبی و توریستی دوزال به امید آن که مطالبم نیازهای شما دوستان عزیز را فراهم کند و عاشقانه دوستتان دارم
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اقتصادی و گردشگری و آدرس doozal489.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 24
بازدید کل : 9299
تعداد مطالب : 74
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1