عرضه ،تقاضا،بازار
 
اقتصادی و گردشگری
گردش
 
 
چهار شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, :: 11:22 ::  نويسنده : دوزال

 


 
خب.اجازه مي خواهم بعد از اين همه ننوشتن يك نفس عميق بكشم تا بتوانم بقيه مطلب را ادامه بدهم. اولا عذر خواهي بابت تاخيرم و كم كاري هايم . ثانيا سپاس بابت اينكه برادرم يك تنه سنگر اقتصاد عشق مان را در نبود من حفظ كرده و يادداشتهاي جالب و قابل تاملي درج نموده است.
 
اين مدت بعد از كمي تفكر پيرامون هدف مان از تاسيس اين وبلاگ و مطرح نمودن بحث علم اقتصاد عشق (!Loviconomics or Loveconomics ) ، به اين نكته رسيده ام كه اين مضاف و مضاف اليه عجيب ، قرارست چنين معنايي داشته باشند :
پرداختن به معناي عشق همچون يك كالا يا خدمات عرضه شده در فضاي علم اقتصاد. در واقع با همان سبك و سياقي كه علم اقتصاد به تحليل مسائل مي پردازد كه به عقيده من نوعي شبيه سازي يا Simulation انجام مي دهيم.
زيركتيبه!!: خواهر روشن شدن اين مطلب مهم را مرهون توضيحات قبلي برادر مي داند.
 
پرسش :
از منظر اقتصادي (Economic View) ، عشق جزو كالاها طبقه بندي مي شود يا خدمات؟
پاسخ :
از برهان خلف استفاده مي كنيم. از آنجائيكه عشق ، ملموس (Tangilble) نمي باشد كالا نيست. بنابراين خواهر هم با طبقه بندي آن در حيطه خدمات (Service) موافق مي باشد.
 
پس از مشخص شدن اينكه عشق از منظر اقتصادي جزو خدمات طبقه بندي مي شود ، در مرحله بعد به عرضه و تقاضاي آن ورود مي كنيم. اينجا جالب است سخني نقل كنم كه مي گويد :
حتي مي توانيد از يك طوطي هم يك دانشمند اقتصاد بسازيد!! همه آنچه كه بايد بياموزد عبارتست از دو كلمه « عرضه يا Supply » و « تقاضا يا Demand ».
بنابراين نشان از اهميت طرح اين دو واژه در علم اقتصاد را دارد. در علم اقتصاد عشق ، عاشق به عنوان عرضه كننده خدمت عشق يا Supplier و معشوق به عنوان مصرف كننده (Consumer ) و در برخي موارد تقاضا كننده ( Demander ) قلمداد مي شود.
بازاري هم كه در آن خدمت عشق ، عرضه و تقاضا مي شود ، زندگي نام دارد. هي فلاني. زندگي شايد همين باشد. غير از اين است برادر؟
 
خلاصه نتايج اين پست : 1- مبناي علم اقتصاد عشق همان شبيه سازي يا Simulation با علم اقتصاد رايج است 2- علم اقتصاد عشق ، علم پرداختن به مفاهيم مطروحه حول محور عشق از منظر زوايا و فرمولهاي اقتصادي است. 3- عشق خدمت است. 4- عاشق و معشوق به ترتيب عرضه كننده و مصرف كننده عشق در بازار زندگي مي باشند. 5- معشوق هميشه مصرف كننده (Consumer) عشق است اما لزوما تقاضاكننده (Demander ) عشق نيست.
 
نگارنده : خواهر.
+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم آذر 1384ساعت 0:6  توسط اقتصاد دان عاشق  |  نظر بدهید یک نظر

 
نه. انگار قرار نیست خواهرم بنویسد. اینکه من می نویسم برای این است که نمی خواهم حاصل این تلاش مشترک و دوست داشتنی از بین برود. ظاهرا این روزها اقتصاد عشق خواهرم کمی کساد است و از همین رو بنده برای جلوگیری از تعطیلی بنگاه بایستی به هر نحو ممکن قیمت را بالاتر از هزینه متغیر متوسط نگاه دارم تا جلوی ورشکستگی را بگیرم.
با خودم فکر می کردم که عشق یک کالاست یا نوعی از خدمات. در اقتصاد تولیدات را به دوبخش کالا و یا خدمات تقسیم می کنند. البته در طی سالهای گذشته بحث اطلاعات و فرآیندها هم مورد نظر بوده است. به عنوان مثال تولید فولاد٬ تولید کالاست و ارائه سرویس بانکی٬ خدمات است. از حدود سال ۹۵  میلادی کارشناسان اقتصادی با این مشکل مواجه شدند که یک نرم افزار کالاست و یا خدمات. چون نرم افزار بر روی یک لوح فشرده قرار می گرفت و نه جایی را اشغال می کرد و نه به صورت یک خدمت ارائه می شد. (ببخشید که این بخش اقتصادیش بیشتر از عاشقانه اش شد).
حالا خودمانیم. عشق از جنس کالاست یا خدمات. آیا عشق را می شود وزن کرد؟ این سوالی است که خیلی دلم می خواهد پاسخی برایش بیابم. به نظرم عشق به خدمات بیشتر شبیه باشد تا کالا. هرچند ما وقتی کلمه خدمات را می شنویم یاد شرکت های خدمات نظافتی و قراردادهای پیمانکاری می افتیم. انگار عشق مانند یک سرویس از سوی عاشق به معشوق ارائه می شود. مصدرش شاید بشود عشق ورزیدن. فقط مشکلش این است که یک نفر می تواند بدون اینکه کسی بخواهد هم عشق بورزد در حالی که در اقتصاد چنین چیزی به هیچ وجه معقول نیست که سرویسی ارائه شود که متقاضی ندارد.
واقعا از منظر اقتصادی ماهیت عشق چیست؟ کاش خواهرم در قالب یک یادداشت به من جواب ده

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


من ... از دیار خطه ی مذهبی و توریستی دوزال به امید آن که مطالبم نیازهای شما دوستان عزیز را فراهم کند و عاشقانه دوستتان دارم
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اقتصادی و گردشگری و آدرس doozal489.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 81
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 81
بازدید ماه : 143
بازدید کل : 9418
تعداد مطالب : 74
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1